Johnson : Aarhus Took It, Train

Johnson , Aarhus Took It, Train

Johnson : Aarhus Took It, Train

Anmeldt af Anders Hjortskov | GAFFA

Marc Johnson havde lovet GAFFA, at han ville starte festen til Aarhus Took It, som for alvor gik i gang på Train fredag. Med effektive kneb og sikre hits kom armene også som lovet i vejret på spillestedet, der endelig blev fyldt med rapperens indtog på scenen.

Til lyden af "Total Lokal" rullede Danmarks originale bigtime bawler ind på scenen iført solbriller og et vanligt smil på læben. Med sig havde rapperen kun sin backuprapper og dynamiske skygge, Rune B, der sørgede for et højt energiniveau igennem hele koncerten. De nedbarberede beats, som udgør grundlaget for Johnsons gode håndfuld hits, buldrede igennem højtalerne, men gav stadig plads til rapperens humoristiske linier.

Publikum blev inviteret på et crash course i Johnsons helt eget univers, der primært omhandler biler, damer og drikkevarer, men som med den karakteristiske levering fra den storsmilende rapper lyder friskt og ikke mindst sjovt. For der er lige dele humor og evner i Johnsons numre, hvor de simple historier ofte ikke handler om andet, end at rapperen går ned ad gaden i Åbyhøj og møder en homie, men som med Johnsons skæve twists bliver stærkt underholdende.

Hvad der måske virker en smule langtrukkent på et helt album med bawleren, virker uhyre effektivt på scenen, hvor rapperen også denne aften viste overskud og et tætpakket flow. Hits som "Det Passer", "Bawler Hele Dagen" og "Teriyaki" blev spillet i versioner, som desværre ikke var hele, men ofte sluttede i en eksplosion eller lignende, hvilket hurtigt bliver et irritationsmoment for lytteren. Derudover var det af uvisse grunde bestemt, at Johnsons vokal skulle have en ekkoeffekt på i dele af koncerten. Den ide var absolut ikke kærkommen, og gjorde den ellers så klare tekst mere uforståelig.

Problemerne var dog ikke graverende for koncerten, og Johnson gav en lektion i publikumstække, velleverede flows og i hvor meget to rappere kan fylde en stor scene ud. Johnson og Rune B bevægede sig konstant fra side til side og havde fagter, store armbevægelser og ikke mindst den obligatoriske flaske Hennesey at gøre godt med. "Kig Forbi" fik en skov af hænder til at rejse sig og var et bevis på Johnsons succes.

Heldigvis var showet forbi, inden ensformigheden for alvor gjorde sit indtog, hvilket der er en risiko for Johnsons musik, der i sidste ende er meget af samme skuffe, hvis man fraregner de få alvorlige numre, den korte koncert heller ikke tillod at give plads til. Til gengæld leverede Johnson et stilsikkert show, der var stærkt underholdende og for alvor satte gang i Aarhus Took It-publikummet, ganske som bawleren Johnson havde lovet.