Holbek
Frit Løb

Holbek: Frit Løb

Album / Sonny B Recordings
Udgivelse D. 18.10.2009
Thomas Borre

Det er et gennemført sympatisk projekt, som dj og producer Steen Holbek (også kendt som Steen Rock) har iværksat med albummet Frit Løb. Det byder på et sammenrend af interessante danske vokalister, som alle har fået frit slag til at iscenesætte deres tekster og melodier hen over Holbeks kvalificerede produktioner. Dette retrospektive sammensurium viser på glimrende vis Holbeks musikalske færden på den københavnske musikscene gennem knap to årtier. Holbek er ikke en producer, som umiddelbart har suget sultent til sig af det sidste årtis mange lyde, udtryk og æstetiske forskydninger. Hans forankring i gammelskole-hiphop, ditto soul og jazzy breakbeat fornægter sig nemlig ikke. Det er naturligvis positivt ikke at løbe efter tidens flygtige tendenser for tendensernes egen skyld, men indimellem savner man, at Holbek - produktionsmæssigt - hæver blikket en smule for at begære og bedække nye musikalske knopskud. Når det er sagt, så er det oftest interessant at lytte med - især når "afdøde" Malkin Zany på titelnummeret udfolder deres cinematiske ekvilibrisme, eller når vibrerende Tuco - med fin naturalistisk lyrik - slår sig løs i Frugthaven part II, der giver denne signatur positive associationer til Primal Screams psykedeliske dub-excesser på f.eks. Echo Dek. På frit Frit løb er der også et par skæringer, hvor synergien mellem Holbek og vokalist ikke rigtigr bringer noget gennemslagskraftigt med sig, men generelt er der flest fremhævelsesværdige indslag på tracklisten, og en billet til Holbek kan derfor varmt anbefales.