TheBoyTheManThePale og Den Fjerde Væg: Lades Kælder, København

TheBoyTheManThePale og Den Fjerde Væg, Lades Kælder, København

Så var det sidste gang, at Månedens demo blev afholdt på Lades, og 4 gode år blev afsluttet med manér. Et godt fyldt lokale og to spændende bands.

TheBoyTheManThePale er en trio fra Århus, der med ganske få armbevægelser skaber en cool og underspillet indiepop. Det er godt på demoen, men endnu bedre live. De skriver nogle overraskende gode sange, og arrangerer dem på mange forskellige måder, omkring trommer, guitar og synth. De bedste sange er helt oppe ved siden af The XX, men der er også nogle smuttere ind imellem, hvor sangskrivningen ikke er nær så tydelig. Hele tiden er det dog personligt og cool, og om et par håndfulde sange kan de lave et virkelig godt album. Jeg kender ingen andre ting, der lyder sådan, med deres elementer af kantet pop, blues, elektronik og sej trio. Alle tre kan deres ting, og de to vokaler supplerer hinanden noget nær perfekt.

Og hvor ser de bare godt ud på scenen! Et stilrent udtryk med trommeslageren i midten, flankeret af nørden på guitar og divaen på vokal. Der er så meget sex i luften, uden på nogen måder at virke billigt. Det giver en ny betydning til udtrykket feel good-musik. En ekstra dimension til koncerten, der også er med at løfte bandet udover så mange andre upcoming acts. Helt bestemt et band, jeg håber på, og som jeg gerne gik ind og så igen i morgen.

Før dem spille Den Fjerde Væg. Sekstetten fra Odense er reduceret til en kvartet, og de havde fordelt trommerne imellem sig, så den ene havde stortrommen, den anden hihatten og så videre. En sjov idé, som var med til at vise et band med teknisk overskud, legelyst, fantasi og mod på at gøre tingene anderledes. Bandet har et godt greb om komponeringen, og samspillet er ægte og overraskende. Man har hele tiden en fornemmelse af, at de kunne tage de sange mange forskellige steder hen, men de gør det ikke. De holder dem pænt bagved en vokal, der ikke gør noget som helst for lyden. På demoen har den en stil, man kan lide eller ej, men live er den bare ligegyldig.

Ét band, der har lidt arbejde foran sig, og ét, jeg synes, alle burde se.