Kasper Spez: Aarhus Took It, Train

Kasper Spez, Aarhus Took It, Train

Kasper Spez: Aarhus Took It, Train

Anmeldt af Anders Hjortskov | GAFFA

Hiphop og fodboldlandskampen mod Sverige var aftenens ubestridte tema på Train, hvor Aarhus Took It-arrangørerne hurtigt havde fået stablet en storskærm på benene i Kupé, så hættetrøjerne også kunne lunte ind ved siden af og se kampen. Det skulle vise sig, at være en fin ide, der betød et godt opbud fra start, men også at rapperen på scenen stadig skulle levere en godt show for at fastholde de fodboldinteresserede.

Første rapper, der skulle tage fodboldtesten, var den albumaktuelle Kasper Spez, som med den første langspiller "Fantasten" har fastslået sit navn som en af de mest vedkommende og poetiske personligheder på den danske rapscene. De hverdagslige betragtninger om druk med vennerne og de tilbagevendende kærestesorger bliver grundlaget for eksistentielle overvejelser fra rapperen, der har evnen til at sætte tanker i gang hos lytterne.

Den tro væbner bag mikserpulten, Es, som også har stået for lydsiden siden starten af Kaspers Spez' karriere, tog plads foran et halvfyldt Train og startede koncerten. Produktionerne på "Fantasten", som aftenens koncert udelukkende var koncentreret sig om, viser tydeligt, at Es har udviklet sig med årene og både fået mere kant, men også giver mere plads til skæve indslag, der passer perfekt ind i gøgleren Spez' univers.

Trubadursang fra rapperen

For hvis man ikke viste det, kunne man have troet, at man var gået forkert til koncerten med den joviale rapper, der ikke er bange for at bryde ud i visesang for et hiphop-publikum. Numre som "Jens" om en af rapperens skæve eksistenser og den alternative duet med den lille Pernille Vallentin i "Dagen Derpå" var modige valg, som viser, at Kasper Spez har mere at byde på end et habilt flow og nogle gode tekster.

Versene og fortællingerne blev kyndigt leveret, og publikum kunne glæde sig over, at lyden var på den skæggede rappers side, hvilket både betød, at detaljerne i Es' beats kunne nydes og Kasper Spez' karakteristiske kopkaffe-rim kunne have sin effekt. Den hårdtslående single "Efter" og nummeret "Fantasten", med velvalgte lån fra Niels Skousen, blev akkompagneret af de obligatoriske sæbebobler fra publikums forreste rækker og viste sammen med det fantastiske "Hvem Jeg Var..." at gadepoeten også har et stort hitpotentiale.

Kasper Spez blev godt taget imod af det dedikerede publikum, og selvom om han tog tempoet ud af koncerten og brød ud i digterisk sang, lyttede folk opmærksomt og hyldede den forhutlede fyr på scenen. Rapperen evnede på overbevisende vis at fastholde sit publikum gennem hele koncerten, også selvom fodbolden kørte samtidig inde ved siden af på storskærmen.