UFO Yepha: Aarhus Took It, Train

UFO Yepha, Aarhus Took It, Train

UFO Yepha: Aarhus Took It, Train

Anmeldt af Anders Hjortskov | GAFFA

Med etablerede navne som Jooks, Johnson og denne aftens hovednavn, UFO Yepha, på plakaten, markerede Aarhus Took It et stilskifte, der ikke kun handlede om sproget, men også om populariteten af kunstnerne. Hiphopfestivalen har dette år i høj grad været præget af artister, som har bevæget sig op fra undergrunden og har fået et bredere publikum. Samtidig har klientellet også ændret sig til Aarhus Took It fra at være udelukkende caps og hængerøve til også at omfatte at stiletter og strøgne skjorter.

UFO Yepha kunne også derfor sætte gang i festen lige fra de allerførste hurtigtgående linier, som duoen rappede i kor, mens de i takt entrede scenen. Hele koncerten var præget af en enestående præcision i rappernes flows, hvor især Yephas uhyggeligt stramt komponerede linier imponerede. Rimene faldt som maskingeværsalver fra den energiske rapper, der blev afløst af UFOs mere eftertænksomme og melodiske linier, inden det blev uinteressant at høre på. Hele Ying yang-strukturen i UFO Yepha er grundlaget for deres store succes, som de to med rette har haft med deres musik, og dynamikken fungerede også optimalt denne aften.

Zlatan-freestyle

UFO og Yepha havde medbragt Dj Steen Rock, der også stod bag pladerne hos Khal Allan, og trommeslageren Birk Nevel, der er kendt fra blandt andet The William Blakes, Gypsies og Are We Brothers?. Sammen fungerede de to som et godt team, der serverede UFO Yephas mange hits på stribe med den ekstra bund, som trommesættet tilføjede på numrene.

Før publikum fik sange som "Clubhit", "Ung Dum Og Trendy" og "Stille Og Roligt Knald På", varmede de to op med en underholdende freestyle, hvor MC's Fight Night-dommeren UFO viste, at han stadig kan mestre disciplinen. Linier som "Der var ingen af dem, som havde en god dag/ Ham den høje kan bare fucke hjem til Barcelona" spillede selvfølgelig på Danmarks sejr kort tid før showstart, og fik publikum op i det røde felt fra start.

Et taknemmeligt publikum

Generelt var forsamlingen foran scenen klar på at feste med UFO Yepha og rockede velvilligt armene fra side til side i nummeret "Hængekøjen" og var i det hele taget med på de forskellige publikumslege i løbet af koncerten. Nogle af påfundene virkede dog en smule indstuderede og havde ikke den spontanitet, som freestylen i starten af koncerten bar præg af, hvilket var en smule ærgeligt.

Men folk tog glædeligt imod de to rappernes indslag i det hæsblæsende tempo, som koncerten blev afviklet i, og som dog ikke efterlod meget tid til eftertanke. Hits som "Næh, Næh" og "Op Med Håret", hvor konferencieren Johnny Hefty hoppede ind med opsat hår, rundede duoens sæt af og UFO Yepha blev med rette hyldet af publikum. Alt sammen forløb i positiv stemning, der var bekræftende for hiphopfestivalen, og som samtidig viste, at Aarhus Took It ikke kun var for en indviet skare.