Signe Svendsen: Limfjordsteatret, Nykøbing Mors

Signe Svendsen, Limfjordsteatret, Nykøbing Mors

Anmeldt af Troels Frøkjær | GAFFA

"Ved du hvad hun sagde? Hun sagde tag bukserne af". - Nej, kære læser, dette er ikke begyndelsen på en reportage fra det vilde backstageliv til Signe Svendsens-koncerten i Nykøbing, men den melodilinje fra "Rollo og King", som først løb mig i hu, da jeg blev inviteret op til Limfjordsøen Mors til lørdagens koncert. Jeg huskede samtidig Svendsen, som en charmerende, men skarp debattør fra tv, og vidste, hun havde lagt sin smukke stemme til nogle af Niels Hausgaards koncerter. Da jeg så kunne læse mig til, at hun var på turné for anden gang med eget materiale samt fortolkninger af så store navne som Joni Mitchell, Bob Dylan og Tom Waits, vidste jeg ærlig talt ikke helt, hvad jeg skulle forvente. Kunne denne søde pigestemme virkelig fortolke det syngende askebæger Tom Waits på en anstændig måde. Ja, det kunne hun, kære læser, i den grad. Faktisk var aftenens Tom Waits-nummer "Hold On" fra hans mesterlige plade "Mule Variations" en af aftenens mange højdepunkter.

Og som altid var publikum til den for længst udsolgte koncert i musikklubben, hvor sloganet "For musikken skyld" tages meget alvorligt, interesseret, lydhørt og åbne for nye musikalske oplevelser. Det kunne man mærke på scenen, og aftenens koncert blev derfor meget smuk, varm og nærværende. Signes fortryllende stemme, der stilsikkert driblede ubesværet mellem Tom Waits, Dylan og egne danske numre bar os gennem aftenen i sikre hænder, godt hjulpet af den bragende dygtige lydmand Tess Pedersen, der da også fuldt fortjent fik en femtedel af æren for aftenens succes tildelt fra scenen. Derudover havde Signe Svendsen medbragt det særdeles kompetent spillende band med Troels Skjærbæk på bas, Chr. Alvad på guitar samt trommeslageren Thomas Fleron. Fleron og Skjærbæk leverede ligeledes et særdeles stilsikkert og smukt mandekor på flere af Svendsens sange.

Signe Svendsens eget materiale kunne absolut stå distancen, så vi venter med forventning på, hvornår hendes debutplade dukker op i butikkerne. For mig at se er der ingenting at vente på. Vi fik historien "12 af hver", om de, der samler på spisestel og måske er lidt for bange for de skår, livet giver os. Vi fik sangen "Rævesøvn" om nattevandring på Vesterbro og "Byens Røde Tage", der fortalte os om umulig kærlighed med udgangspunkt i børnesangen "Snemand Frost Og Frøken Tø".

Mellem sangene fik vi begavede og tankevækkende introduktioner, der på fineste vis åbnede sangene for os. Et andet højdepunkt var Svendsens smukke fortolkning af Joni Mitchells "Both Sides Now", mens Bob Dylans "You're Gonna Make Me Lonesome When You Go" næsten var lige så svær at genkende som Dylans egne liveversioner af sine sange. Men det var netop en af styrkerne ved Signe Svendsen. Hun gjorde sangene til sine egne, og man bemærkede sjældent, at hun gik fra dansk til engelsk og omvendt, og det tror jeg må siges at være et kvalitetsstempel i sig selv.

Jo, vi glæder os til debutpladen. Signe Svendsen står støt og smukt på egne ben.

Signe Svendsens Danmarksturné: