Robbie Williams: Roundhouse, London (set i Metropol-biografen i København)

Robbie Williams, Roundhouse, London (set i Metropol-biografen i København)

Det er efterhånden tre år siden Robbie Williams' sidste albumudgivelse ("Rudebox") og cirka lige så lang tid siden hans sidste koncertoptræden. Siden da har han holdt lav profil i sit nye hjemland USA og primært gjort sig bemærket med sin entusiasme for UFO'er, paparazzi-billeder, der afslørede en opadgående vægt og for sit tilsyneladende yderst udramatiske forhold til skuespilleren Ayda Field.

Men med næste måneds udgivelse af "Reality Killed The Video Star" er det atter tid for den britiske superstjerne at gøre entre i den musikbranche, han ellers ofte har haft et noget turbulent forhold til. Denne entre blev markeret med en koncert i London, som blev transmitteret direkte til en skare på et par hundrede fremmødte i en udsolgt biografsal i Metropol-biografen i København.

Ægte koncertstemning i biografsalen
Biografsalens publikum består af cirka 80 procent piger, og der er tale om ægte Robbie-fans, for der bliver både flashet RW-nøgleringe og ikke mindst klappet og hvinet fuldstændig, som var der tale om en "rigtig" koncert, da Robbie gør sin entre på skærmen på scenen i London.
Han lægger ud med den fremragende førstesingle "Bodies" og allerede i første "snakkepause" joker han om både X Factor og Michael Jackson. For til en Robbie- koncert er underholdningsfaktoren mindst lige så stor mellem numrene, hvor han fortæller anekdoter og joker med publikum, som den er under numrene, hvor han leverer 100 procent, som den efterhånden yderst anerkendte performer han er.

Sætlisten byder på syv nye numre, hvoraf flere af dem lyder til at have potentiale til at blive radio-slagere på linje med hans storhits som "Millenium", "Supreme", "Angels", "Come Undone", "Feel" - hits som alle bliver leveret fra London til stor begejstring for biografsalens publikum, der får armene i vejret og tramper i gulvet, når de velkendte toner bliver spillet fra London.

Robbie er blevet voksen
Robbies samarbejdspartner på "Reality Killed The Video Star" er ingen anden end producerlegenden Trevor Horn, der har lavet plader med en perlerække af popstjerner som Seal, Frankie Goes To Hollywood og Pet Shop Boys for bare at nævne et par stykker. Horn stod da også i spidsen for det store band, der var på scenen i Royal Albert Hall, og som ud over de traditionelle guitarister, bassister, trommeslagere og pianister bød på en stor stryger- og blæsersektion.

De nye sange, der altså er begået af Robbie og Trevor Horn, viser da også på mange måder en ældre, mere moden og voksen Robbie - der selv gjorde opmærksom på dette ved at fremvise salen sine grå hår! Det klæder ham dog at blive ældre, og man følte sig da også helt hensat til 80'erne, da bandet sluttede af med en yderst energisk version af "Video Killed The Radio Star" - Trevor Horns personlige største hit i front for new wave-bandet The Buggles.

Alt i alt fremviste den 90 minutters lange koncert en Robbie i absolut topform. Den mindede om, hvor længe han har været væk (for tre år er længe i den glamourøse popverden!) og ikke mindst, hvor længe han har været savnet. Materialet fra det nye album tegner godt, og Robbie har hverken mistet den scenepersonlighed og de hitsmed-kvaliteter, der har gjort ham til en af verdens største popstjerner gennem de sidste 10 år.