Bjørn Berge: Godset, Kolding

Bjørn Berge, Godset, Kolding

Bjørn Berge: Godset, Kolding

Anmeldt af Troels Frøkjær | GAFFA

På scenen på det fornemme spillested Godset i Kolding stod inden koncertstart to næsten identiske akustiske westernguitarer med en slagplade med en udskåret flamme. Den ene guitar med tolv, den anden med seks strenge og så en stol. Straks den norske bluesvirtuos Bjørn Berge griber fat i den tolv-strengede, bliver man dybt imponeret over hans voldsomme og ekstremt hurtige måde at bevæge fingrene på, så man nærmest ikke tror det muligt. Men det, der er Bjørn Berges styrke, er samtidig hans svaghed, for lige nøjagtig sådan fortsætter hele koncerten, og det man først bjergtages af, bliver efter en lille time gabende kedsommeligt. Der er alt for lidt variation i udtrykket, og som Berge selv siger efter knapt en times nordisk mesterskab i speedguitar: "Nu er det på tide at spille en sang, som har en melodi", og det var sandt for dyden tiltrængt.

Det er tydeligt, at Berge hygger sig i sit eget selskab på scenen med et lunt smil, og han prøver sig da også med en del snak mellem numrene, men desværre forbliver det blot snak, og ikke noget, der hverken er rigtigt morsomt eller rigtigt interessant. Eksempelvis fik vi et crazy-guitarundervisningsshow, hvor pointen var, at som trommeslager behøvede man ingen hjerne. Det var niveauet. Imponerende var det dog, så godt nordmanden fra Haugesund nær Bergen, som turneer Europa tyndt med sin bluesguitar, beherskede det danske sprog.

Vi fik rigtig mange sange fra Bjørn Berges seneste album "Fretwork" men også en del fortolkninger af andres sange for eksempel publikumsfavoritten Motörheads "Ace Of Spades". Bjørn Berge gør ofte en dyd ud af, at han selv udgør et helt orkester med sin akustiske guitar. Jeg savnede dog meget variation og akompagnement, som for eksempel på hans seneste plade, hvor en violin giver flot modspil til Berges meget stålagtige lydbillede, der næsten lyder, som var det en Dobro-guitar, han spillede på.

Bjørn Berges talent som guitarist er indiskutabelt, og han har da også et forholdsvist stort dedikeret bluespublikum rundt i hele Europa og har modtaget flere priser og begejstrede anmeldelser gennem tiden, men desværre manglede aftenens koncert på Godset indlevelse og sjæl. Musik er heldigvis ikke nogen sportsgren, hvor hurtigste mand på gribebrættet vinder en guldmedalje.