Lars H.U.G. (akustisk): Kulturhuset Pavillonen, Grenå

Lars H.U.G. (akustisk), Kulturhuset Pavillonen, Grenå

Lars H.U.G. er for tiden i gang med en akustisk Danmarksturné, og GAFFA fangede ham i Kulturhuset Pavillonen i Grenå. Man kan godt ærgre sig lidt over, at H.U.G. igen og igen turnerer med sine gamle sange - med og uden strøm - i stedet for at skrive nogle nye og indspille og udgive dem. Således har hans seneste studiealbum nu seks år på bagen. Men på den anden side er H.U.G. i besiddelse af et af de mest respektindgydende bagkataloger i dansk rock de sidste 30 år, så lad gå.

Lars H.U.G. har på sin akustiske turné medbragt Rasmus Hedeboe (elektrisk guitar, mando-guitar og lap-steel), Jimmi Riise (el-klaver, akustisk guitar, el-bas, saxofon) og Kim Thomsen på trommer og slagtøj. Med andre ord er den akustiske turné delvis elektrificeret, så der er tale om lettere falsk varebetegnelse. Men igen: lad det ligge, for H.U.G. lagde i hvert fald ud i den afdæmpede afdeling med "Zombie", et af de fine, men knap så kendte numre fra 1992-albummet "Blidt Over Dig". Her brillerede Rasmus Hedeboe på stemningsfuld, mandolin-klingende mando-guitar, inden kvartetten fortsatte med "? Er Lykken Så Lunefuld" i en noget langsommere version, end den kendes fra "Blidt Over Dig". Det adstadige tempo klædte dog ikke rigtigt sangen, og man kan undre sig over, at H.U.G. & Co. ikke bare spillede den i Karin Jønssons oprindelige melodi fra 1935, hvis de insisterede på at fremføre nummeret som ballade.

Herefter stod den på en klassiker fra den danske sangskat, "I Skovens Dybe Stille Ro", hvor H.U.G. dog måtte smuglæse teksten fra et nodestativ. Lidt småpinligt, når det nu er en sang, som en stor del af det aldersmæssigt ganske brede publikum måtte formodes at kende mere eller mindre udenad. Fremførelsen var der derimod ikke noget at udsætte på. H.U.G. har i øvrigt indspillet sangen tilbage på børnepladen "Pa-papegøje" fra 1994.

Resten af første sæt fortsatte fortsatte i den afdæmpede afdeling med et højdepunkt i "Waterfall", hvor Rasmus Hedeboe fik lov at give en lang, stemningsmættet guitarsolo. Hedeboe er en fremragende guitarist, som H.U.G. i øvrigt flere gange præsenterede som "Frankenstein Junior", selvom han nu mere ligner TV2-journalisten Poul Erik Skammelsen. Sætlisten blev i flere tilfælde bestemt af et greb ned i en plastlomme med sangtitler, hvilket resulterede i, at vi fik endnu en dansk evergreen, "Jeg Er Havren" - hvor H.U.G. igen måtte smugkigge i teksten - samt "Come Along", oprindeligt en duet med Lill Lindhors fra filmsoundtracket "Hånden På Hjertet", som ifølge H.U.G. ikke var blevet spillet tidligere på denne turné. Dejligt med lidt spontanitet og andet end "greatest hits".

Strøm på i andet sæt
I andet sæt lagde H.U.G. igen forholdsvis stille ud med "Så Længe Jeg Lever" og den sjældne live-gæst "Lover's Lane", inden stemningen steg med signatursangen "Elsker Dig For Evigt" og den Kronpris Frederik-citerede "Mon De Kan Reparere Dig". Andet sæt var dog præget af lidt mere strøm på og fart over feltet, eksempelvis i "Når Lygterne Tændes" og "Kysser Himlen Farvel", inden H.U.G. lukkede og slukkede med Kliché-klassikerne "Havets Blå" og "Aldrig Mere" foran et nu stående publikum. Folk blev dog sendt hjem med et stille ekstranummer, Lennon & McCartneys "A World Without Love", oprindelig fremført af Peter & Gordon i 1964.

Absolut en fin aften med fornemme sange, hvor H.U.G. også kom med sine velkendte, underfundige kommentarer. Eksempelvis da han spurgte, om publikum syntes om, at der blev tændt lidt lys i salen, og svarene kom i øst og vest. "Ikke engang det kan vi blive enige om? Ikke så sært, at vi er et land med konflikter". Helt op under loftet kom stemningen dog dog kun først, da vi var lidt inde i andet sæt, hvor H.U.G.-klassikerne faldt tæt. Ellers var det mere hyggeligt og intimt end ligefrem gåsehudsfremkaldende, om det så skyldtes H.U.G.'s teleprompter-nodestativ eller det faktum, at visse af H.U.G.'s sange, især "? Er Lykken Så Lunefuld", tog sig let gumpetunge ud i de afdæmpede, langsomme arrangementer. Det ville heller ikke havde skadet med lidt flere af de knap så kendte numre, nu, det var en koncert i lidt anderledes rammer end sædvanligt. Men stadig: H.U.G. er i besiddelse af et fremragende sangkatalog, hvor vi i øvrigt fik numre fra alle hans soloalbum og fra Klichés debut "Supertanker", og så kan det aldrig gå helt galt. Og det gjorde det jo heller ikke.

Lars H.U.G.'s turné fortsætter til:

27. oktober: Nordkraft, Aalborg

29. oktober: Sønderborghus, Sønderborg