Peter Belli: Godset, Kolding

Peter Belli, Godset, Kolding

Peter Belli: Godset, Kolding

Anmeldt af Troels Frøkjær | GAFFA

Peter Belli & De Nye Rivaler startede deres 50 års jubilæumsturné i aftes på Godset i Kolding. 1959-2009, - kik engang lidt på cifrene. 1959 var året, hvor den dengang 16-årige Georg Peter Brandt Belli optrådte for et publikum for første gang. 1959 var også året, hvor en anden kollega med efternavnet Presley aftjente sin militære værnepligt, og få år forinden, på den anden side af Atlanten, havde indspillet sangen "That's Allright Mama", en sang som for alvor skulle komme til at ændre musikken og måden at optræde på for altid.

På scenen i aftes på den gamle godsbanestation i Kolding stod samme Peter Belli, nu 66 år gammel, en nydelig ældre herre, med sit syv mands store drømmeband, ulastelig velklædt, og med sin karakteristiske hæse stemme sang han: "Give me that old time rock'n'roll, the kind of music that suits my soul", så vi ikke var et øjeblik i tvivl om, at det kom helt inde fra hjertets dybeste kringelkroge.

Meget symbolsk flagrede en sommerfugl rundt på scenen mellem scenelyset i dele af første sæt. En sommerfugl, som måske også var vågnet op efter nogle års tonerosesøvn med dansktoppjank som "Ingen Regning" og "Teddybjørnen". Heldigvis fandt Belli tilbage til sit udgangspunkt allerede i starten af 90'erne, og fik dengang så meget succes med comebackpladen "Yeah", at han og bandet samme år blev inviteret til at spille på Roskilde Festival. Peter Belli betegner selv "Yeah" som sin absolut bedste plade.

Bandet startede koncerten ud med sangen "Ude Af Fokus", og beviste dermed, at det var de bestemt ikke. Bandet havde dog en tendens til at spille lidt for pænt på nogle af første sæts sange. Senere fik vi den flotte "Hvis Jeg Nu Var Arbejdsløs", en dansk oversættelse af en engelsk eller amerikansk klassiker, som flere af Bellis sange er det.

Peter Belli har gennem tiden lagt stemme til mange tegnefilmsfigurer, blandt andet Walt Disney-klassikeren "Løvernes Konge". I aftes fik vi "Blæksputtesangen" fra Bellis debut som filmstemme i den danske tegnefilm "Bennys Badekar". Men vi var også langt tilbage i sangkataloget og høre debutsinglen "You Better Move On" og den mindre kendte "Morgenstund har Guld I Mund".

I andet sæt blev der for alvor fyret op under kedlerne, hvor to af højdepunkterne var "Nok Af Dig", som er skrevet til Belli af Guf fra bandet Baby Woodrose, samt den meget smukke blues "Lyset Forsvinder" - "det mørker nu" - oprindeligt spillet af The Animals. Her kom Bellis fulde potentiale for en dag, og bandet spillede, så man glemte tid og sted.

Aftenen sluttede med Bellis nye sang fra jubilæumspladen, der netop er udkommet, sangen "Rejsende I Rock'n'roll", som dog gav Ulven Peter kamp til stregen på de høje toner. Men han fik tørret svenden af panden og afsluttede en helt igennem dejlig aften med det smukke ekstranummer "København Fra En DC-9", inden han, efter en del autografskrivning, kunne forlade det begejstrede publikum, og finde ud til sin June i autocamperen "Belli 2", der stod parkeret ved den gamle læsserampe bag scenen.

"Belli has left the building."

GAFFA ønsker hjerteligt tillykke med jubilæet.

Peter Belli & De Nye Rivaler fortsætter turen gennem kongeriget her: