Manu Chao
Baionarena

Manu Chao: Baionarena

2 x CD / Because Music
Udgivelse D. 25.10.2009
Torben Holleufer

Vi så det på de to festivaler i Roskilde, da Manu Chao var på alles læber efter udgivelsen af de to formidable album, Clandestino og Proxima Estacíon: Esperanza. Hvordan den lille vævre franskmand med spanske aner på en gang kunne være politisk med paroler ad libitum, smelte hjerter på stribe og køre et show af spækket med hårdpumpet ska-rock. Og specielt til den første koncert på Arena efterladende os mildt rystede og aldeles lykkelige efter en perfekt koncert, hvor begejstringen og det store fællesskab var ladet med de rigtige meninger affyret af en kunstner, som mente tingene til sidste blodsdråbe. Siden har han været her igen, blandt andet i frysende kulde på Blågårds Plads i vigtig support for Ungdomshuset. Fastholdende billedet af en superstjerne, hvis virkelige status er skabt af evnen til at finde sine fans, der hvor de er, nemlig på gaden.

Manu Chaos store styrke er ægtheden. Få ville slippe godt fra at tage tilløb til at indtræde i Bob Marleys sfære, med dyb roots reggae og det antemiske "yo-yo yo yo" fra Stand Up For Your Right, og næsten tangere helgenkåring med kredibiliteten i behold. Det lykkes faktisk for Chao på denne fremragende 2CD med tilhørende DVD, som til fulde cementerer ryet som en koncertartist med et helt eget niveau. Her er de hæsblæsende stykker, hvor rockdyret vækkes og stiger faretruende i intensitet, kulminerer, tager endnu et løb mod tinderne og falder så over i dyb sugende reggae og endnu en ballade fra det righoldige katalog af feelgood-sange med seriøst indhold. Og bandet som i de tidlige år måske ikke helt nåede niveauet, er nu toptunet og spiller hver en drejning med en veloplagthed uden lige.

Nej, Manu Chao og hans Radio Bemba Sound System (Rrrrrrrrrrradio Bemba, 5 de la mañana) har mængder af efterlignere, fra Ojos da Brujo til Chantel, men når man hører den ægte vare, så må man også indrømme, at der er ingen deal som The real deal. Det er simpelthen et så fantastisk show, man hører på de to CD'er og ser på DVD'en, at eneste anke er, at man ikke selv var lige der. Og med det sangkatalog, som da Manu Chao første gang stopper op og giver de bedste ting fra lejrbålsrækken, såsom Bienvenida A Tijuana og Clandestino - samt lidt længere henne en uptempo-udgave af Mi Gustas Tu - er det, så de berømte små hår rejser sig og man husker, hvorfor netop livekoncerter, når de er bedst, er religiøse øjeblikke, som man bevarer i hukommelsen.

Manu Chao leverer sådanne øjeblikke på samlebånd. Og han har udgivet et formidabelt livealbum, som er lysår bedre end det første, han udsendte. Et vidnesbyrd om, at arbejder du hårdt og aldrig hviler, før du når målet, kan alt ske.