Martin Blom Hansen
Guitarsamleren

Martin Blom Hansen: Guitarsamleren

Bog / Siesta
Udgivelse D. 28.10.2009
Ole Rosenstand Svidt

Martin Blom Hansen er kendt som mangeårig journalist og musiker med en fortid som blandt andet redaktør for musikmagasinet Roots Zone. Han debuterer nu som skønlitterær forfatter med "Guitarsamleren", der har genrebetegnelsen spændingsroman. Men lad det være sagt med det samme: Man skal være meget nervøst anlagt for at kunne mærke de små nakkehår rejse sig under læsningen af romanen. Bortset herfra er bogen dog slet ikke ueffen.

"Guitarsamleren" begynder med et mord, på den midalderende studieejer, guitarist og guitarsamler Johs, der overrasker nogle indbrudstyve på fersk gerning. Misdæderne - der er tilsynelandende flere af slagsen - stikker af med en samling guitarer, blandt andet en Fender Stratocaster fra 1957, som angiveligt engang har tilhørt selveste Buddy Holly og er en formue værd. Guitaren var dog ikke ejet af Johs, men hans gamle ven og bandkammerat Simon, som var ved at indspille et album sammen med Johs, og sammen med sine bandkolleger i gruppen Mercury Five forsøger Simon at finde guitaren og ikke mindst Johs' mordere.

Opklaringsarbejdet tager primært form via research på nettet, men forbryderjagten fylder ikke særlig meget i "Guitarsamleren", som gennem en række flashbacks tilbage i tiden følger Simon, Johs og deres bandkammerater, kærester og forskellige grupper og instrumenter, ikke mindst den famøse Strat fra '57.Som sådan er bogen et fint portræt af flere generationer af rockmusik og -musikere og ikke mindst guitarer, og Martin Blom Hansen er tydeligvis på hjemmebane her, ligesom sproget flyder fint af sted. Det vælter med faktuel info om guitarer, forstærkere, pedaler og så videre, hvilket på sin vis fungerer fint i en bog om guitarnørder, men det betyder desværre samtidig, at spændingskurven flader ud som dynamikken på en mp3-fil.

Omsider lidt action
Mordgåden forsvinder næsten helt blandt de mange faktaoplysninger og anekdoter, og først på de sidste cirka 25 sider begynder der at komme lidt action på drengen. Så går det til gengæld stærkt, og det klæder bogen at komme op i gear, selvom skurken måske er en anelse for usympatisk til at virke troværdig. Det klassiske krimitrick med at lade hovedpersonerne følge nogle forkerte spor i opklaringen, inden de kommer på rette vej, anvender Martin Blom Hansen stort set ikke, og i det hele taget er genrebetegnelsen spændingsroman som antydet noget misvisende.

"Guitarsamleren" er først og fremmest én lang kærlighedserklæring til den elektriske guitar og dernæst et indsigtsfuldt og velskrevet portræt af den elektriske guitars rolle i de sidste halvtreds års populærmusik og af en række musikere og musikmiljøer primært på Sydfyn, hvor Martin Blom Hansen i øvrigt også har sine rødder. Særlig spændende er den som sagt ikke, men den har da sine underholdende øjeblikke, og ikke mindst guitarnørder vil givetvis finde fornøjelse i at læse den - og kan sikkert også genkende sig selv undervejs. Andre kan såmænd også godt læse med, men forvent mere musik end spænding.

333 sider, vejledende pris 299,-

Læs mere på guitarsamleren.dk