Mew: Lido, Berlin

Mew, Lido, Berlin

Mew: Lido, Berlin

Anmeldt af Stephan Ullerup | GAFFA

Kære Frederik, Lars og Morten (og andre koncertgængere fra i går)

Vi lever i en verden, hvor vi tillader os at skrive om andre og bedømme deres gøren og laden. I sig selv en mærkelig bedrift, og man må spørge sig selv, om det overhovedet er muligt at skrive om noget objektivt. Kan man formidle de følelser, tanker og indtryk, som alle andre får ved f.eks en koncert? Skal jeg bedømme udfra publikumsreaktionen, eller skal jeg tage udgangspunkt i manden, der står og græder ved siden af mig? Eller pigen, der hele tiden tekster sin kæreste og mest ønsker at være et andet sted? Eller de tre fulde fyre, som synger med på alle sange? Ville deres nydelse af koncerten være mindre eller større uden alkohol? Jeg ved det ikke. Men de var der allesammen i aften, og Mew satte gang i nogle forskellige følelser og reaktioner hos hver person, der var til stede.

I min anmeldelse kunne jeg også skrive, at sangen "156" var sublimt udført, eller at "Special" startede med en funky intro, der gav en lyst til at danse. Jeg kunne beskrive, hvor tight bandet var, og at trommeslageren Silas Utke Graae Jørgensen leverede en ren magtdemonstration bag tønderne, at hans kandidatur til at blive årets trommeslager er mere end berettiget. Jeg kunne også nævne, at bandet tydeligvis nød at stå på en scene. Ikke at forglemme at de holdt overlegen musikalsk legestue.

Det var blot nogle af de ting, jeg ville skrive i min anmeldelse. Men kære venner, det var jo egentlig ikke det, jeg oplevede eller tog med hjem. Jeg synes, at denne gang skal I blot vide, hvad jeg reelt følte.

Mew ramte mig lige i solar plexus og sendte mig på en rejse i mit indre. De skabte drømmebilleder af skønhed og storhed i mit sind. Jeg kom til at tænke på tabte venskaber, forestillede mig tilgivelse af mennesker, jeg har gjort ondt. Jeg kom i tanker om alle de store oplevelser, jeg har haft i mit liv, små episoder, hvor alt blev til et og verden en del af mig. Jeg fantaserede, at jeg selv var med til skabe denne musik, og hvor stolt jeg ville have været over at være en del af det. Jeg følte en overvældende glæde ved at leve, var simpelthen fanget i nuet og havde øjeblikkets magt på min side.

Som I ser, ville jeg lyve, hvis jeg sagde, at jeg er i stand til at anmelde denne koncert objektivt. Det var mere end en koncert, det var en livsbekræftelse, en opvisning i magi og leg med højere magter på spil.

Kærlig hilsen

Stephan