Diverse kunstnere : Sensation: Wicked Wonderland, Parken, København

Diverse kunstnere , Sensation: Wicked Wonderland, Parken, København

Anmeldt af Nadia Parbo | GAFFA

Man kan ikke andet end at blive fascineret af et stort arrangement, som Wicked Wonderland. Det er så voldsomt i sin fremtoning og så sikker i sin sag, at man bliver nødt til at have en smule respekt for det store arbejde, der må have ligget bag både et arrangement som dette. Desuden er der dresscode til dette gigantiske arrangement, hvor der kræves hvid påklædning. Bare det at få hele Parkens publikum til at klæde sig i hvidt denne aften, er en præstation i sig selv.

Det er gennemtænkt æstetik, og hatten af for det. Men Wicked Wonderland en todelt oplevelse; musikken dundrer som en tur på In, mens sceneshowet har ambitioner om at være den fattige mands Cirque de Soleil. Det stopper dog ved associationerne, hvilket måske også er naturligt nok: aftenens publikum er interesseret i at danse, ikke i scenekunst. Men nu hvor Sensation med Wicked Wonderland sådan har reklameret for deres scenekunst i verdensklasse, må der vel være noget om snakken. Jo, lidt har de da gjort ud af det. Sporadiske dansere, der kommer ind til scenen og ud til fest, er en stor succes, og et kamera udklædt som et spejl, viser den nuværende dj, der på spil.

Wicked Wonderland er opdelt efter de forskellige kapitler i historien om Alice i Eventyrland. Hvert break er annonceret af en råbende presenter, der går rundt om den store scene midt i Parken og en ny film på de aflange storskærme, der skal repræsentere en nyfortolkning af historien om den vildfarne Alice (en nyfortolkning, der på besynderlig vis får flere og flere seksuelle over- og undertoner). Derved bliver tonerne og stemningen mere og mere dyster og det passer godt overens med både nattetimerne og udviklingen i Sensations arrangement. Det giver en vis tanke og overvejelse bag begivenhederne, og intelligens bag lyden.

Upåklagelig lyd
Lyden i Parken er denne aften overraskende upåklagelig. Alle toner går rent igennem og fylder det gigantiske rum med hardcore electronica i sin reneste form. Det er højt, som kun en massiv musikform som techno kan være det, men som den sociale begivenhed som Wicked Wonderland er, begynder musikken langsomt at blive sekundær i den festglæde, der denne lørdag aften fylder Parken. Mens Wicked Wonderland selv langsomt bliver et monotont mekka af beats og billeder, dannedes indtrykket hurtigt af alt dette også kun er baggrund for at danse sammen med nye og kommende venner denne lørdag aften. Eller som der blev overhørt en festdeltager sige til sin kammerat, så "er der ikke meget ved det, hvis man ikke er ude på dansegulvet".

Og selvom aftenens hovedpunkt er musikken, er det er svært at løsrive sig fra det hvidklædte publikum, der tilbeder de forskellige dj's som guder. Ja, for en rockpige som denne anmelder trods alt er, er det en dybt fascinerende oplevelse at se hvor religiøs en oplevelse Wicked Wonderland kan opleves af de festglade unge. En begivenhed som Wicked Wonderland er lige så fascinerende i den måde, den optager sit publikum på, som i selve opførelsen. Så kudos til energien, der ligger bag et arrangement som dette, men som udførelse kunne det det sagtens tåle lidt mere fantasi i stedet for at stoppe på halvvejen.

Det er som det gamle udtryk med at sige B, hvis man også har sagt A, og når Sensation lover et unikt sceneshow, er det en dårlig idé kun at give sit publikum sporadiske dansere og små film om Alice i Eventyrland. Dette gør måske ingenting for aftenens ultimative clubbing publikum, men for en begivenhed som Wicked Wonderland, der lægger så meget i sit udgangspunkt i at være en spektakulær begivenhed, er det skuffende at opleve en almindelig clubbing event tilsat lidt ekstra. Dog er Wicked Wonderland uden tvivl et af årets største clubbing-arrangementer og en kæmpestor electronica-fest, et statement, som den lever op til med stor fornøjelse for de festende deltagere. Her er det festen, der er i højsædet og det visuelle er derfor mindre vigtigt. Hvis det ikke var for den store reklame, der ligger i at lave netop et arrangement, der også hædrer det æstetiske, ville det heller ikke have betydet noget.

De optrædende dj's var:

I main room:
Erick E