Hannah Schneider, Taxi Taxi! og Quadron: Stella Polaris Night Music Gallery, Statens Museum For Kuns

Hannah Schneider, Taxi Taxi! og Quadron, Stella Polaris Night Music Gallery, Statens Museum For Kunst, København

Anmeldt af Nynne Hein Møller | GAFFA

For femte år i træk inviterer holdet bag Stella Polaris inviteret sit dedikerede publikum indenfor på Statens Museum for Kunst til en omgang mørk og afslappet efterårshygge. Allerede 20 minutter efter dørene åbner, er der fyldt op på trapperne og i gangene i museets nyeste tilbygning ud mod Østre Anlæg. Og at dømme efter publikummet har Stella Polaris inden for de sidste par år formået at brede sig ud til alle lige fra gymnasieelever til karrierekvinder og hippe børnefamilier.

Buda starter sagerne fra dj-pulten assisteret af visuals fra storskærmen i midten og to mindre skærme fra hvert hjørne. Billederne på skærmene reklamerer mest af alt for den aktuelle udstilling Rethink Contemporary Art & Climate Change, og de skarpe billeder passer ikke altid lige godt til Budas bløde toner. Men udover dj's og visuals får Night Music Gallery også fint besøg af danske Quadron, som starter live-line-uppet på fornem vis med deres eksperimenterende pop indpakket i sangerindens fløjlsbløde og lækre stemme. Bandet spiller op med et væld af interessante instrumenter, og tilsammen udgør det et fint sæt, hvor både chill- og fest-faktoren får lov at blomstre imellem hinanden.

Talere forstyrrer chill-stemningen

Imellem de tre bands er der flere forskellige talere inde over, i form af museets direktør, folkene bag Stella Polaris og kulturborgmester Pia Allerslev. Ingen af talerne er specielt interessante, og især sidstnævnte ødelægger lidt chill-stemningen med sin spidse og højtråbende politiker-stemme, der lyder, som om hun skal råbe Fælledparken op den 1. maj.

Den svenske tvillinge-duo Taxi Taxi! er aftenens næste band, men desværre præges pigernes sæt af nogle meget enslydende og indadvendte sange, der bliver lidt for uinteressante i længden. Deres singe/songwriter stil og meget enkelte instrumentering virker heller ikke helt velvalgt til Stella Polaris' ofte elektroniske og meget laptop-dominerende lyd.

Men ligegyldigt hvordan tonerne fra højtalerne tager sig ud, dominerer den gode og hyggelige efterårsstemning for alvor på museet, hvor publikum hygger sig med vennerne inden en mulig bytur eller måske tager en afslappende kaffe efter julebryggens ankomst dagen forinden. Vi får da også at vide, at denne aftens udgave af efterårets Stella Polaris er blevet den mest besøgte i arrangementets eksistens.

Fin musikalsk cocktail

Sidste act på scenen er Hannah Schneider, der byder på en fin musikalsk cocktail bestående af lige dele country, pigepop, electro og ikke mindst det, hun selv kalder for sit bedste bud på et Bond-nummer, "Strange Affair". Hun bevæger sig fornemt rundt i de forskellige stilarter, men hele tiden med sin egen røde tråd intakt, og dette var med til at slutte aftenen af på dejlig manér.

Ærgerligt var det som sagt med de påtrængende talere, og dj'sene skruede ikke rigtigt op for det musikalske fest-tempo før til allersidst, hvilket ellers ikke plejer at være et problem til sommerens udgave af Stella Polaris. På trods af dette er arrangementet, hvad enten det er udendørs eller indendørs, sommer eller vinter, altid en lækker oplevelse, der er til stor fornøjelse for øregangene.