Keith Canisius
Waves

Keith Canisius: Waves

Album / Labelkollektiv
Udgivelse D. 03.11.2009
Ole Rosenstand Svidt

Sangeren, sangskriveren, guitaristen, bassisten og programmøren Keith Canisius (også kendt fra Rumskib) er klar med opfølgeren til sidste års solo-debutalbum Ferris Wheel Makeout. Canisius har ikke ændret på hovedingredienserne i sin musik, der er dybt inspireret af senfirsernes og starthalvfemsernes såkaldte dreampop og shoegaze-rock med tågede vokaler og udflydende guitarflader som omdrejningspunkter. Ja, han skriver det ligefrem i cd-bookletten, hvor han også vedkender sig påvirkningen fra stilskabende grupper som Cocteau Twins og My Bloody Valentine.

Canisius' drømmende guitarlyd med masser af effekter som delay og chorus virker da også af ofte som et ekko af Cocteau Twins-guitaristen Robin Guthries meget markante spillestil. Et behageligt ekko, ja, men originalen er dog at foretrække, og modsat Cocteau Twins' sangerinde Elizabeth Fraser har Keith Canisius absolut ikke nogen bemærkelsesværdig vokal. Som hos andre dreampop/shoegaze-navne, eksempelvis My Bloody Valentine, ligger den godt gemt ned i mikset, men den virker stadig mere anonym end hos forbillederne.

Canisius' styrke er, at han ofte blander guitarlyden og mumlesangen med programmeringer, der virker lidt mere nutidige og derfor ikke får Waves til at virke som en ren anakronisme, og der er masser af stemning i musikken, om end melodimaterialet er på det jævne. Sangtitlerne og teksterne kredser i bedste shoegaze-tilstand om uhåndgribelige størrelser som søvn, drøm, hav, bølger etc., så her er der ikke meget nyt i drømmeland. Waves vil primært glæde nostalgiske shoegaze-fans, mens begyndere anbefales at starte hos Keith Canisius' forbilleder.