Alpha Blondy: Falconer Salen, København

Alpha Blondy, Falconer Salen, København

Alpha Blondy: Falconer Salen, København

Anmeldt af Henrik Bæk | GAFFA

Efter sydafrikanske Lucky Dubes tragiske dødsfald i 2007 er Alpha Blondy fra Elfenbenskysten stort set ene om at repræsentere den afrikanske reggaescene internationalt, og i år har han så valgt at markere sine 27 år i reggaebranchen ved at spille en række få koncerter på særligt udvalgte steder i verden. På grund af sygdom har Blondy de sidste par år skruet ned for antallet af koncerter, og for første gang nogensinde stod der lørdag aften København på tourplanen.

Lyden svigtede
Sammen med sit 11 mands store og legendariske band - The Solar System - gav Blondy en forrygende koncert i Falkoner Salen, der på trods af de sædvanlige og ofte irriterende lydproblemer ikke kunne rykke ved det faktum, at Blondy stadig er en glimrende forsanger og en særdeles dygtig eksponent for afrikansk reggae. Det fremmødte publikum, der på trods af en massiv reklamekampagne skuffende ikke kunne fylde Falkoner Salen op denne aften, var en blanding af danske reggaerødder, herboende afrikanere samt en gruppe mennesker, der normalt ikke ses ved denne slags koncerter, men som afspejler Blondys evne til at favne internationalt.

Black man time
På trods af at det var oplyst, at koncerten skulle begynde kl. 21, så er det ikke alting, man i den vestlige verden kan tage højde for, når man har fornemt afrikansk besøg. Det jamaicanske reggae-diskotek Sky Juice gjorde dog sit til at holde reggaegryden i kog, så da bandet The Solar System indtog scenen efter knap en times forsinkelse, blev det dog hurtigt afløst af jublende tilråb og stor forventning, da The Solar System indtog scenen. Bandet har spillet for Blondy gennem de sidste mange år og har tillige medvirket ved hans seneste studiealbums, hvilket er en stor fordel og må tilskrives en vigtig del af Blondys succes på verdensplan.

Fællessang
Repertoiret var denne aften en blanding af nye numre fra Jah Victory samt en perlerække af gamle Blondy-klassikere så som "Cocody Rock", "Peace In Liberia", "Rasta Poue", "Brigadier Sabary", "Massada", og mastodonthittet "Jerusalem", som Blondy og band havde valgt at indlede koncerten med. Det er et sikkert hit i dag, 23 år efter det blev indspillet i Marleys Tuff Gong-studie i Kingston, og står uden tvivl som Blondys mest kendte nummer. Salen kogte med af begejstring og såvel afrikanere som danskere brød ud i fællessangen You can see Christians, Jews, and Muslims, living together and pray, Amen - let's give thanks and praises. Det lige så glimrende Pink Floyd-cover "Wish You Were Here" fik folk til at synge med og rundede koncerten af efter 1 time og 40 minutters varmt afrikansk solskin og reggae i verdensklasse.