Artillery: Aalborg Metal Festival, Studenterhuset

Artillery, Aalborg Metal Festival, Studenterhuset

Anmeldt af Keld Rud | GAFFA

Det var tydeligt, at de danske thrash metal-pionerer, Artillery, havde fået banket den værste rust af efter at have været inaktive i længere tid, da de spillede som fredagens næstsidste band på Aalborg Metal Festival. Det var samtidig også tydeligt, at de ikke havde tænkt sig blot at leve højt på fortidens bedrifter. Der blev serveret pænt mange sange fra bandets comebackalbum When Death Comes, hvorfra vi fik titelnummeret, Upon My Cross I Crawl, 10.000 Devils og Rise Above It All, der åbnede Artillerys sæt.

Den nye sanger Søren Adamsen gjorde det godt. Han leverede varen sangmæssigt med et imponerende sangregister og virkede til at passe godt ind i bandet. Hvad angår brødrene Stützer, var der ikke en finger at sætte på deres guitararbejde. Det var af en anden verden, og deres signaturriff kunne ikke undgå at efterlade et smøret smil, der skulle fjernes med hammer og mejsel, på tilhørernes læber. Det blev naturligvis også til lidt over en håndfuld klassikere fra Artillerys første tre album, og det var således kun B.A.C.K., der ikke figurerede med numre i sættet.

Vi fik The Almighty, en lidt rodet The Challenge, en suveræn Terror Squad, Bombfood, By Inheritance og ikke mindst den uforlignelige Khomaniac. Det var bestemt en fornøjelse at overvære bandets optræden. Når det er sagt, var der også lidt grus i maskineriet, der forhindrede koncerten i virkelige at være oppe at ringe. Trommeslager Carsten N. Nielsen havde en del smuttere, og enkelte steder som The Challenge rodede samspillet. Det er småting, der forhindrer Artillery anno 2009 virkelig at dræbe live.