Bon Jovi: Special Secret Concert, O2, London

Bon Jovi, Special Secret Concert, O2, London

Sejlturen til superbandet
Universal Music var den rare vært, da omkring 150 mennesker samledes ved en flodfærge ved Waterloo Pier, neden for Londons seneste varetegn "London Eye". Gruppen inkluderede glade konkurrencevindere, kyniske journalister og forvænte pladeselskabsfolk. GAFFAs udsendte fik en øl og satte sig til rette hos et meget stille par. Karsten viser sig at være fra Østrig, midt i trediverne og ejede en metalsmykketilbehørsvirksomhed. Til lejligheden havde han iklædt sig en kropslang olieskindsfrakke, en frynset hvid silkeskjorte, ultrastramme bukser, cowboystøvler og den bedste hockeyfrisure set, siden Bon Jovi gik guld med Bon Jovi i 1984 (jeg mener at vide, at vores tyske brødre kalder frisuren en Vokuhila - vorne kurz, hinten lang). Det viste sig, at Karsten havde været dedikeret fan siden midt firserne og at han aldrig (aldrig!) havde set sit store idol live. Der havde været masser af lejligheder, men Karsten ville ikke dele sine idoler med andre, så i sin tidlige ungdom havde han taget en principiel beslutning om kun at se Bon Jovi live, hvis det skete på et lille intimt koncertsted. Nu fik han chancen med en charity-auktion online, og for €5700 var de to billetter hjemme.

Kanalrundfarten
Skibet ankom til kajen ude ved O2, og alle som een måtte stille drinken fra sig for at nyde det imponerende syn. The O2 er et monumentalt syn, og flankeret af Bon Jovis varetegn på alle de kæmpestore tøndeformede lyststandere var forventningens glæde bestemt i luften. Sejlturen fra det centrale London til "The O2" i Greenwhich (tidligere kendt som det kuldsejlede "Millenium Dome" projekt) blev derfor lidt af et højdepunkt.

Bon Jovi - den bedst sælgende tour i 2008
Fra båden blev den lille udvalgte gruppe ledt til koncertsalen. Det var ikke selve "The O2", men en lille intim sal beregnet til et par hundrede personer. Der var en del konkurrencevindere fra radio og dagblade, men generelt langt mellem superfansene. Alle virkede dog spændte, og GAFFAs udsendte frygtede, at den forestående koncert ville blive en skuffelse taget i betragtning af pladeselskabets uambitiøse oplæg om 4-5 sange fra bandet. Dette blev dog gjort til skamme af entertaineren Jon Bon Jovi, som var særdeles veloplagt (og skamløst flirtende). Stadionrockbandet leverede en hel times imtimkoncert med et dusin nye og gamle numre.

Det gamle rockede...
Koncerten startede med god lir i form af Elvis Costellos "Pump it Up". Symptomatisk for koncerten var det det ældre materiale, der satte gang i sagerne. Mens det nye fik en meget stille modtagelse. Bon Jovi klassikere som "You Give Love a Bad Name", "Living on a Prayer" og lidt halvtung guitar på "Wanted Dead or Alive" var blandt højdepunkterne.

Mellemregningen er, at Jon Bon Jovi er karismatisk, har et vindende smil og synger godt. Selv i en alder af 47 og på 3 meters afstand spiller han succesfuldt på sex og de store gamle hits og bandet kan levere. €5700 var allerede brugt, men Karsten var glad. I betragtning af at pladeselskabet og koncertpromoteren gerne vil fylde den rigtige O2 Arena hen over sommeren, så skulle de tage og give billetterne til denne slags arrangementer til de rigtige fans i stedet for til lytterne af morgenradio-programmerne og vennerne i pladeselskabets ledelse. Oplevelsen ville have været i top!

Det nye, tjaa... hvor er baren

Den nye plade blev promoveret i London med denne koncert, en minikoncert med BBC og X-Factor-headlining om søndagen, og det var under det nye materiale, at man fik god tid til at undre sig over der ikke var en bar i koncertsalen. "We Weren't Born to Follow, "Who Says You Can't Go Home" fra country-albummet "Lost Highway" fra 2006 og "When We Were Beautiful" satte alle humøret lidt på standby.

I am here trying to make a living
I ain't living just to die
Never getting back what I'm giving
Won't someone help me, someone justify
Why these strong hands are on the unemployment line
And there's nothing left, what's on my mind
Whoooaa oooh

Det virker som om, Jon Bon Jovi forsøger positionere sit "25-årige brand" som den arbejdende mands forkæmper (lidt i stil med den anden kendte Jersie rocker, Spingsteen) men teksterne bliver søgte på grænsen til det kvalme. Dette ødelagde lidt en ellers overraskende god koncert for denne anmelder.

Stadionrocken lever
Bon Jovi åbnede the O2 Arena i 2007, og det ER et storband. 34 millioner koncertgængere har de spillet for over årene, 120 millioner solgte plader og den mest sælgende turne i 2008 har de stået for. Aftenens koncert var til dels beregnet på at give medieomtale til bandets koncertrække i the O2 i sommeren 2010 og dels for at promovere bandets nye album "The Circle". Bandet leverede underholdningen, men deres nye materiale skuffer. Pladeselskabet gjorde det godt, men glemte de rigtige fans. Som konklusion må det dog siges, at hvis du er Bon Jovi- fan og skal planlægge én koncert-tur i 2010, så bliver det næsten nødt til at være Bon Jovi i O2 Arena. Vi slutter med et turist tip fra pladeselskabet: snup flodbåden derud!