Placebo: KB Hallen, København

Placebo, KB Hallen, København

Placebo: KB Hallen, København

Anmeldt af Lars Rønn Olsen | GAFFA

Efter en længere pause fra koncertvirksomhed, udskiftning af trommeslager Steven Hewitt med Steve Forrest, og udgivelsen af den længe ventede opfølger til ”Meds”, er Placebo atter tilbage som de ukronede konger af industrial glam rock. Til trods for pause og forandringer vidner det glimrende sjette studiealbum ”Battle For The Sun” om et band, der stadig har masser at tilbyde, men torsdag aften i KB Hallen viste desværre til dels et band, der har set bedre dage på de skrå brædder.

Placebos karakteristiske lydmur kommer ikke af sig selv, og som altid er trioen kraftigt udvidet live. Sonisk et ubetinget aktiv, men visuelt ret forstyrrende, når halvdelen af musikererne på scenen har tilstedeværelse som passive statister. Tidligere har bandets flamboyante unikummer Brian Molko og Stefan Olsdal mere end opvejet for hyremusikerenes manglende scenetilstedeværelse, men fra koncertens start faldt selv de i samme uheldige kategori.

Med ganske få undtagelser var det ordinære sæt rutinepræget og decideret livløst. Flotte, men ligegyldige videoer på storskærmen i baggrunden oplyste hele salen og ødelagde enhver form for stemning, og de momentvise stroboskopudbrud var visuelt det primære dynamiske tiltag på scenen. Placebo er dog velsignet med mængde yderst loyale fans, samt en række sikre numre i bagkataloget, der tilsammen gjorde koncerten væsentligt mere udholdelig. Men der var ganske enkelt for langt mellem snapsene, og mens vi ventede på klimaks, sluttede koncerten.

Hvad der helt præcist blev sagt eller taget backstage mellem det ordinære sæt og ekstranumrene er uvist. Faktum derimod er, at både Molko og Olsdal er som født på ny, da bandet tager koncerten tilbage i de to ekstrasæt. Steve Forrest, der aftenen igennem har været et ubetinget aktiv, tæsker nådesløst videre på trommerne, og bandet redder en ikke uvæsentlig mængde ære under de seks ekstranumre. Det er for lidt, det er for sent, men det er intet mindre end mesterligt.

Efter det ordinære sæt var man fristet til kalde Molko, Olsdal, og Placebo udbrændt. Efter ekstranumrene var man klar til at købe en flybillet til Stockholm for at se dem igen i morgen. Der krydses fingre for, at der var tale om en (halv) off-dag, for der er tydeligvis tale om et band, der stadig har det i sig.