The Rumour Said Fire: Nye Rødder, Planeten, Huset i Magstræde, København

The Rumour Said Fire, Nye Rødder, Planeten, Huset i Magstræde, København

Anmeldt af Mikkel Elbech | GAFFA

Med den glimrende debut-ep ”The Life And Death Of A Male Body” i ryggen griber de fire medlemmer af The Rumour Said Fire deres instrumenter og gør sig klar til at imponere alle tilstedeværende i Planeten. Der er ganske propfyldt allerede inden koncertstart, og den unge kvartet kan således prale af at være lidt af et tilløbsstykke. Den opskrift, der vil vise sig at blive fulgt yderst konsekvent gennem hele den ni numre lange koncert, afslører sig allerede i første nummer. ”Sentimentally” sætter smukt i gang med velklingende vokalharmonier og tight sammenspil hele raden rundt, og et sikkert trumfkort kommer i form af ”In The Sour”, der tromler effektivt derudad med sin insisterende staccato.

Hvis musikken ikke kommer så langt ud over scenekanten, som man kunne have forventet, skyldes det nok, at der vitterligt ikke er nogen. De optrædende i den lille, lumre, dunkle sal er placeret på det samme flade gulv som publikum befinder sig på, hvilket får en urimeligt skæmmende effekt på koncerten. Ingen ud over de allerforreste har ordentligt udsyn, og det kan hverken band eller publikum være tjent med. Bandets største problem er imidlertid, at jævnaldrende og genremæssigt sammenlignelige kolleger som Men Among Animals og Bodebrixen har sat så høje standarder, både hvad angår den konkrete udførelse af musikken og det show, den indhyldes i, at The Rumour Said Fire simpelthen kommer til at fremstå som et andenrangsorkester i forhold til kollegerne.

Man skulle gerne kunne være interessant hele vejen gennem et show på blot tre kvarter, men monotonien melder desværre sin ankomst alligevel. Et meget sigende eksempel på dette kommer i form af gruppens semi-hit, ”The Balcony”, der har været P3s Ugens Uundgåelige i Uge 41. Nummeret vækker jubel allerede, idet den præsenteres af forsanger og guitarist Jesper Lidang, og selvom den leveres lige så professionelt som de øvrige numre, så rummer fremførelsen hverken den entusiasme eller pågåenhed, der kunne have fået nummeret til at skille sig positivt ud fra de øvrige numre.

Dette lykkes dog med det nye nummer, ”Alien”, hvor den gode og lettere tungsindige melodi svæver ubesværet ud af munden på forsanger og guitarist Jesper Lidang. For en stund føles det som om, kvartetten slapper en tand mere af, og det mærkes med det samme. Pludselig er der luft og kærkomment overskud. Desværre varer det ikke ved, og gruppen vender tilbage til det noget stivere sammenspil – som bestemt ikke indikerer et lavt niveau, men bare heller ikke et, der er så imponerende, at det for alvor rykker.

Punktummet for koncerten sættes med den unødigt lange ”Dance”, der ikke just egner sig godt som afslutningsnummer, idet det desværre formår at cementere den monotoni, der endte med at blive kendetegnende for en lidt for stor del af koncerten. Ikke desto mindre står den samlede koncert tilbage som værende ganske udmærket. Der er bestemt substans i The Rumour Said Fire, og når det går rigtig godt – som i ”On The Sour” og ”Alien” – skinner gruppens store potentiale tydeligt igennem. Øver medlemmerne sig på at være lidt mere interessante at se til, samtidig med at sætlisten stykkes mere hensigtsmæssigt sammen, kunne en koncert på et regulært spillested – Lille Vega eller Voxhall eksempelvis – gå hen og blive aldeles formidabel.

––
Da koncerten startede 20 minutter for sent, og aftenens hovednavn, Giant Sand, ligeledes skulle anmeldes, måtte denne koncert forlades efter den ordinære spilletid – vel at mærke i troen på, at koncerten vitterligt var slut, da ingen ekstranumre figurererede på den tilgængelige sætliste. En undskyldning til The Rumour Said Fire, hvis ekstranumrene løftede den samlede koncertoplevelse betragteligt, men da niveauet igennem de første ni numre var relativt jævnt, forventes det ikke, at det ville have påvirket det givne antal stjerner.