Steffen Brandt: Baby Blue - Bob Dylan Gendigtet

Steffen Brandt
Baby Blue - Bob Dylan Gendigtet

Album / A:larm Music
Udgivelse D. 16.11.2009
Jan Opstrup Poulsen

Der er langt mellem de mest kendte Dylan-sange på Steffen Brandts ambitiøse fortolkning af Bob Dylan. Hele 18 sange fra mesterens katalog er medtaget på dobbeltalbummet, der meget hurtigt bliver til et Steffen Brandt-album. Hans første soloalbum. Og helt rigtigt set af Steffen Brandt, at vi ikke lige behøver hans udgaver af Dylans folkelige bagkatalog. Og helt rigtigt fanget, at vi netop behøver Pigen Fra Det Højeste Nord (Girl From The North Country), hvor Steffen Brandt bevæger sig helt ind på livet af Dylans sang for så at bevæge sig væk igen. En eminent fortolkning og gendigtning.

Og på den facon forsøger Steffen Brandt at finde ind til Bob Dylan, og derefter komme ud som Steffen Brandt. Det lykkes rigtigt flot på tekstsiden, og Baby Blue vidner om Brandts uovertrufne pen. Samtidig giver gendigtningen os mulighed for at møde en Steffen Brandt, der ikke er plads til i TV-2. Den afvæbnende danske humor er slettet fra tavlen og erstattet af blodig alvor. Dylans sange er uden filter - specielt dem, som Steffen Brandt har udvalgt.

Steffen Brandt synger sig fermt gennem sangene, og kan tilmed levere Dylans slæbende fraseringer. Den musikalske fortolkning glider dog ikke helt så ubesværet. Musikerholdet er Nikolaj Nørlunds velkendte hold med ham selv som producer. Det garanterer for musikalsk selvsikkerhed, men tonelejet bliver noget monotont gennem de 18 forholdsvis enslydende skæringer. Her kunne man godt ønske sig en større grad af den risikovillighed, som er yderst nærværende i Steffen Brandts gendigtninger.