Troels Donnerborg : Klangen Af En Stjerne

Troels Donnerborg
Klangen Af En Stjerne

Bog / Byens Forlag
Udgivelse D. 16.11.2009
Ras Bolding

Der er bestemt en god portion H. C. Andersen i fortællingen om den danske electronicapioner Else Marie Pades liv, hvorfor det da også virker mere end oplagt at forfatte en biografi. Historien om den unge, syge pige, der via det århusianske jazzmiljø ender i modstandsbevægelsen under Anden Verdenskrig, tages til fange af tyskerne, sendes i Frøslevlejren, befries og efterfølgende fascineres af den på det tidspunkt meget eksotiske elektroniske musik, møder hård modstand fra pressen, glemmes i talrige år for så til sidst at blive genopdaget og hædret af nye generationer, er som taget ud af et eventyr. Og selvom man kan indvende, at det dramatiske livsforløb måske fylder mere i fortællingen end selve musikken, så kommer man ikke uden om, at Else Marie Pade ER en god historie.

Troels Donnerborgs biografi læner sig bestemt mere op ad den gode historie end den musikalske teori, så hvis man forventer lange udredninger om teorien bag musique concrete eller Karlheinz Stockhausens tanker og idéer, så bliver man formentlig en smule skuffet. Til gengæld kan man så omvendt godt være med, også selvom ens kendskab til aldrende elektronisk avantgarde er begrænset, og man får et fint og også underholdende indblik i Else Marie Pades personlighed i løbet af bogens cirka 300 sider.

I modgang og modgang
Else Marie Pades liv er fyldt med en masse modgang - som kvinde forventes det af hende, at hun ikke stræber efter en musikalsk karriere, men i stedet fokuserer på en tilværelse som husmor, og selv da det lykkes for hende at komme på konservatoriet og også at få adgang til Danmarks Radios tekniske udstyr, så hun kan kaste sig over passionen for musique concrete og elektronisk musik, mødes hun af undren og til tider ligefrem uvilje, både fra pressen og den mere etablerede del af det danske musikmiljø. Modgangen er naturligvis allerstørst og mest tydeligt manifesteret under krigen, hvor den unge Else Marie pågribes af tyskerne og sendes i fængsel, hvor hun forhøres, hvilket også indbefatter det, man vist i vore dage kalder for "moderat fysisk pres", hvilket på godt, eller måske i virkeligheden knap så godt, gammelt dansk betyder bank. Efter fængsling, vold og trusler om det, der er værre, sendes Else Marie videre til Frøslevlejren, der måske nok er vand sammenlignet med KZ-lejrene sydpå, men som bestemt ikke er nogen dans på roser. Og selvom reaktionen ikke kommer med det samme, så ligger den og lurer under overfladen, tager til i styrke med årene og ender til sidst med at sende Pade på pension og i psykiatrisk behandling.

Modgangen til trods, så bevarer Else Marie Pade sit humør og sit mod, og bogen tegner et portræt af en kvinde, der bestemt får ar på sjælen tilværelsen igennem, men som samtidig også finder styrke i sit passionerede forhold til musikken hele livet. Møderne med de store avantgarde-kanoner Schaeffer, Stockhausen og Boulez beskrives som magiske øjeblikke, og der er tilsyneladende tale om en musikalsk fascination, der i højere grad er sansende end akademisk forankret. Gennem Pades øjne får man et glimt af et andet syn på den såkaldte avantgardemusik i perioden, et syn, der netop først og fremmest er kendetegnet ved barnlig fascination, hvilket tegner et mere nuanceret portræt af den tidlige elektroniske musik end den efterhånden noget stereotype forestilling om selvhøjtidelige hvidkitlede herrer med hang til intellektuel selvforherligelse.

Jeg nåede selv at møde Stockhausen, i sin tid - på et toilet, af alle steder - efter en koncert. Vi må have været et særdeles umage par; Stockhausen ulasteligt klædt i hvidt jakkesæt og undertegnede med hanekam og graffitijakke. Og med en hel del år imellem os. Men Stockhausen var ligeglad og plaprede løs om at komponere musik for verdensrummet, at sende klange ud i universet, tage højde for planternes baner - i sandhed kosmisk musik. Nåja, det kan da godt være, at der ikke er så megen lyd at høre derude i verdensrummet, hvor, som bekendt, ingen kan høre, når du skriger, men hvad gør det i en gal professors drøm? De gale professorer er oftest de sjoveste, og mens Stockhausen gestikulerede og fortalte om sine vilde idéer - på et toilet - var hans øjne som en tolvårigs. Og netop dén naive barnedrøm går igen hos Else Marie Pade, som en rød tråd, hendes tilværelse igennem, når hun drømmer om alfer og stjerner og forestiller sig deres lydunivers, både i de mørke stunder med fængsel og psykiske lidelser, men også når hun bestiger de musikkens bjergtinder, hun ynder at benytte som metafor.

På falderebet
Skal man finde lidt konstruktiv kritik frem af gemmerne, så kunne "Klangen af en stjerne" måske godt have brugt en enkelt korrekturlæsning mere; der er nogle dumme stave- og slåfejl undervejs. Og apropos det med metaforerne, så får den gode Donnerborg godt nok sammenlignet snart sagt hvad som helst med et glasperlespil bogen igennem - det bliver nok lidt for meget af det gode. Personligt kunne jeg også godt have brugt mere fokus på det rent musikalske, men her må jeg nok erkende, at som musiker er jeg næppe repræsentativ for den samlede læserskare. Donnerborg har valgt at fokusere på historien om Else Marie Pade i højere grad end på at gå i dybden med det rent musikalske, og det virker som et bevidst valg, hvilket jo bestemt er rimeligt nok. Bogen er underholdende skrevet, med fin fornemmelse for både de triste og de positive historier. Tiden under krigen er naturligvis fyldt med sørgelige skæbner og er måske nok spændende, men også trist læsning, mens man omvendt får et fint indtryk af, at mødet med den elektroniske musik og dens til tider excentriske udøvere fylder Pade med både glæde og inspiration. Man kan med megen fordel kaste sig over bogen, hvis man interesserer sig for Else Marie Pade eller elektronisk musiks historie i al almindelighed, men også, hvis man mest har interesse i krigens tid samt perioden før og efter.