Euzen og Valravn: Train, Århus

Euzen og Valravn, Train, Århus

Euzen og Valravn: Train, Århus

Da Sorten Muld i al diskretion gik fra hinanden i begyndelsen af årtusindet, blev markedet for blandingen af nordisk folkemusik, rock og elektronika - som ikke mindst svenske Hedningarna har været bannerførere for - ledigt herhjemme. Kort efter tog Valravn tråden op (med en genganger fra Sorten Mulds lineup i form af Martin Seeberg), og siden da er blandt andre Euzen kommet til. De to gav koncert torsdag aften på Train til en koncert, hvor de to gruppers navne var skrevet med lige store bogstaver på plakaten.

Euzen ****
Euzen udgav tidligere i år debutalbummet "Eudaimonia", og hvis man smugkiggede gruppens sætliste, kunne man se, at den var identisk med samtlige numre på dét album. Gruppen består af den norske sangerinde Maria Franz og fire danske musikere med en vis aldersspredning med guitaristen Harald Juul som alderspræsident, og han er faktisk far til et af de andre medlemmer, keyboardspiller Christopher Juul.

I forhold til Valravn er de folkloristiske elementer nedtonet hos Euzen til fordel for en slags eventyragtig elektrorock, som gav mig visse associationer til de for længst hedengangne englændere Miranda Sex Garden. I front ligger Maria Franz' lyse og uskyldsrene stemme med charmerende norsk accent i de primært engelske tekster, mens en stor del af musikken er bygget op omkring meget smukke, lyriske klaverpassager.

Som en modvægt finder vi bassisten Jon Pold Christensens afgrundsdybe toner på en seksstreget bas og hans heftige, meget dygtige sammenspil med den hårdtslående trommeslager Kristian Uhre. Musikken bliver flittigt blandet med programmerede trommer og knitrende lyde, og ofte går i sangene i skæve taktarter, som jeg havde lidt svært ved at følge med i, mens andre publikummer flittigt dansede løs. Maria Franz præsenterede ligefrem sangen "You'd Be Newbie" med ordene: "Denne her sang har den mest fucked up rytmik", og der var noget om snakken - men spændende var det, og alt i alt var Euzens time på scenen gedigen underholdning.

Valravn ****

Efter en halv times pause, hvori en del flere publikummer strømmede til, var det tid til Valravn. Gruppen har fået noget nær et kultpublikum, ikke mindst blandt rollespillere og folkemusikfans. Som Euzen er der tale om fire mandlige musikere og en kvindelig vokalist. I Valravns tilfælde er hun heller ikke gammeldansk, men færøsk, og Anna Katrin Egilstrød synger skiftevis på færøsk og dansk. Igen med en smuk, ret lys stemme med lidt mere kraft end hos Maria Franz. Til tider lyder hun en del som Björk, men lad gå - musikken er jo noget anderledes, og jeg har aldrig noget imod at blive mindet om den islandske sirene.

Hos Valravn fylder de folkloristiske elementer noget mere end hos Euzen. Gruppens instrumentpark består blandt andet af strengeinstrumenter som drejelire, lur, bratsch, dulcimer, hammerdulcimer samt davul (en enorm stortromme, der påspændes kroppen) og forskellige fløjter. Omvendt fylder elektronikken lidt mindre end hos Euzen, men man hører da fra tid til anden programmerede bas- og trommespor fra keyboardspiller Christopher Juuls instrumentpark - ja, Valravn og Euzen deler et medlem. Blandt musikerne må Martin Seeberg fremhæves - han spiller fortrinligt på både bratsch, dulcimer og fløjter af alle slags - på et tidspunkt endda på to fløjter på én gang. Respekt! Undervejs var Maria Franz fra Euzen også inde som gæstesangerinde på en lille håndfuld sange.

Valravn fik hurtigt sat fut i det begejstrede publikum, hvor mange på et tidspunkt kastede sig ud i decideret kædedans, og en del var klædt flot på med flagrende gevandter, middelaldersmykker og tilmed ansigtsmaling. Med andre ord var der dømt fest, og mellem sangene fik vi små historier om den tekstmæssige inspiration, som ofte er hentet i gamle sagn. I længden synes jeg dog, der trængte en smule monotoni ind i Valravns sange, hvor mange kører i nogenlunde samme mellemtempo i 4/4-takt, modsat Euzens mere varierede rytmik. Enkelte gange blev farten dog sat op, i sangene "Olavur" og "Lysabild", og det var en kærkommen variation. Det var dog svært at kede sig i længere tid ad gangen under Valravns smittende og meget musikalske optræden.

Euzen og Valravn kan også opleves i Kulturhuset Islands Brygge i København 21. november og på Posten i Odense 3. december