Figurines: Musikcaféen, Århus

Figurines, Musikcaféen, Århus

Figurines: Musikcaféen, Århus

Roskilde Festival, 2006: Solen bager ned på Odeons rummelige teltdug, hvorunder en tætpakket hob af festivalgæster netop har hujet og klappet Figurines ind på scenen. I kulissen står et eftertænksomt ansigt og kigger på. Det tilhører den tidligere Figurines-bassist, Andreas Toft, som herfra kan betragte sine gamle venner fra Vestbjerg i Nordjylland i fuld gang med at tage endnu et skridt imod omverdenens anerkendelse. En anerkendelse, bandet har knoklet for – og som den daværende bassist har måttet bukke under for.

Episoden stammer fra instruktøren Janus Schumachers udmærkede portræt af Figurines, "The Detour", fra 2008, der skildrer deres vej mod det spirende gennembrud både indenrigs og udenlandsk. Fortalt af Andreas Toft, som støt og roligt mærker modløsheden nage og depressionen vokse, i takt med at arbejdspresset stiger. Til sidst bliver presset og sortsynet for meget for den sympatiske bassist, der vælger at trække stikket ud.

Om der ligger lignende bevæggrunde bag trommeslager Kristian Voldens og bassist Mads Kjærgaards netop offentliggjorte farvel til Figurines, skal være usagt – men det synes alt andet end sandsynligt oven på det fremragende punktum, de fem indierockere satte for deres nuværende line-up på Musikcaféen i går.

Funklende klarsyn
Sortsynet var således erstattet af et funklende klarsyn, der blev slået an af en veloplagt frontmand, Christian Hjelm, som bød publikum velkommen med en skæv, unavngiven ballade, inden resten af bandet stødte til og lod fem kvarters Figurines-kavalkade udfolde sig for ørerne af et udsolgt Musikcaféen. Kavalkade er her ment i ordets bedste forstand. Forud for koncerten, som også omfatter besøg i Aalborg, Odense og København, havde kvintetten nemlig bedt deres fans om at ønske, hvilke sange de gerne så på sætlisten – og således blev det.

Genkendelsens glædesbrøl lød efter blot et par numre, da den herligt fremdriftige "Debate Because It's Over" fra debutalbummet "Shake A Mountain" blev skudt af sted med næsten Sonic Youth'ske guitarfornemmelser, fortsatte via den snurrigt todelte "Drove You Miles" fra "When The Deer Wore Blue", inden aftenens velsagtens største klapsalver faldt i kølvandet på den lille indiepunk-perle, "Bright", som keyboardpasser Jens Ramon havde tilføjet lidt æterisk charme.

Med lyd og sving
Midt i publikumsekstasen stod så de to afgående soldater, Kristian Volden og Mads Kjærgaard. Med skæve smil på læben. Fremstrakt baspositur hist og her. Og et indædt tag om tønderne. Ikke om de ville sige farvel til Figurines uden at gøre det på behørig vis – og det gjorde de bestemt heller ikke. I Musikcaféens lavloftede lokaler var det ganske enkelt forbløffende at overhøre, hvor godt de og resten af bandet lød og swingede i sange som "The Wonder", "Silver Ponds", "The Air We Breathe" og "Hey, Girl" – trods rundhåndet brug af rumklang, flerstemmige korharmonier og mildt obskure lydflader, som særligt repertoiret fra "When The Deer Wore Blue" byder kvartetten det.

Et enkelt nyt nummer nåede Figurines også at lufte undervejs, en sang, der i lyd og udtryk umiddelbart varsler mere psykedeliske toner på det album, bandet har planer om at udgive til næste år. Men i går aftes var det først og fremmest fortiden og bagkataloget, der sejrede for de sympatiske nordjyder. Må de blive et lige så vellykket bekendtskab som trio – i mange år fremover.

Figurines' turné fortsætter til følgende byer:

Fredag d. 27.11 - Kulturmaskinen, Odense

Lørdag d. 28.11 - Lille Vega, København