Sebastian: Falkoner Salen, København

Sebastian, Falkoner Salen, København

Sebastian: Falkoner Salen, København

Anmeldt af Henrik Tuxen | GAFFA

Sebastian er her, der og alle vegne i øjeblikket. Fire af hans musicals bliver for tiden opført professionelt, en hyldestplade og en biografi er i handelen - og på hitlisterne - og så har han for en kort bemærkning gendannet sit "drømmehold" fra 80'erne. Han gjorde det, da han fyldte 50, nu igen hvor han runder de 60, og det er nok tvivlsomt, at han tager en tur til, når der står 2019 på kalenderen, så de få koncerter her i efteråret er sandsynligvis sidste gang, offentligheden får lejlighed til at se Sebastian og hans succesfulde 80'er band, som i sin samtid solgte bunkevis af plader. Nu var bandkonstellationen ikke helt statisk i sin tid, og prominente navne som Kenneth Knudsen på keyboard og Lis Sørensen på vokal er ikke med på holdet i dag.

En pestilens

I Falkoner Teateret rundede bandet en flot koncert af med klassikeren Romeo, hvor man bl.a. kunne høre frasen

"Det ender tragikomisk uden videre i melankoli, og nostalgi, som er en pestilens for alle, der har noget nyt at sige"

På trods af at bandet intet nyt havde at sige, men serverede uforfalsket nostalgi, var det tilsyneladende hverken en pestilens for band eller det gråsprængte publikum i et (naturligvis) udsolgt Falkoner Teater. Hovedpersonen virkede i godt humør og hyggede sig med små muntre anekdoter, til publikums store tilfredshed. En ting, der stod klart frem, var, hvor dygtig en musiker Sebastian er. Hans fingerspil på den sprøde akustiske guitar lød aldeles fremragende, hvor vokalen var lidt mere skrantende. Ikke at han sang dårligt, det virkede bare i perioder, som han ikke helt havde overskuddet til at trække sangene sikkert i land (måske lidt for mange smøger gennem årene) som fx i Romeo.

Professionalisme

Men overordnet set var der tale om musikalsk professionalisme af høj kaliber. Lyden var solid og tydelig, omend en anelse skarp i diskanten. Sidstnævnte dog godt vejet op af Michael Friis' karakteristiske, bundsolide bas. Bandet stillede op med de to prominente trommeslagere Alex Riel og Klaus Menzer, hvilket musikken taget i betragtning virkede lidt overbooket. Producer, guitarist – og en af Sebastian mest trofaste følgesvende – Niels Henriksen lå tilbagelænet på sin guitar, hvor den senere tilkomne Perry Stenbäck gav den med soloer, harmonika og pedal-steel. Og så var der lige keyboardspiller Morten Kærså, der spang rundt som et andet dampbarn, der signalerede "se mig, se mig". Der var teatralske kropsvrid, der blev skiftet hat og tørklæde og en konsekvent føren sig frem, hver gang en lejlighed bød sig. For nogen måske et frisk pust i forhold til det ellers noget stillestående band, men også en reminiscens af de selvfede 80'ere, man ikke savner. Det er ikke sådan, at man styrter hjem for at sætte Moonjam eller Sneakers på anlægget.

Variation

Koncerten var fra starten præget af stor variation i såvel udtryk som opstilling. Sebastian var i flere perioder alene på scenen, hvilket han gjorde glimrende. Her kom musikaliteten i hans sange virkelig tydeligt frem, og det kunne man bl.a. høre i flotte versioner af Her er en sang og Den lille malkeko, sidstnævnte serveret med velfungerende, tilbagelænet humor. Så var der flere gæster på repertoiret. Den blonde, langhårede, nordatlantiske sigøjner, Eivør, der gik Sissel Kyrkjebø og Søs Fenger i bedene på Vårvise og Ulvesangen, kun akkompagneret af Sebastian på guitar; smukt. Så viste Sebastians datter, Sara Grabow, at hun er en glimrende vokalist, da hun flot tog Sangen om langfart i hus. Til sidst dukkede en anden gammel ven, Michael Falch op og hele holdet deltog, da koncerten sang på sidste vers.

Det store band foldede sig for alvor ud i stærke udgaver af Måske ku' vi ,der afsluttede første sæt, og senere Den sidste vals, Danser på vulkaner, Du er ikke alene, Lili Marleen og en "rocket" udgave af Hvis du tror, du er noget. Så var det mindre interessant at lægge ører til sange som The greatest story og Lola, hvor den rene musikalitet havde trendens til at drukne i det store set-up.

Alt i alt en varm og veloplagt musikalsk aften, der viste, at ikke alle, men flere af Sebastians sange har stedsegrønne kvaliteter.

Sebastians turné fortsætter til følgende byer:

29-11 Falconersalen, København