Special Secret Concert, Brixton Academy, London

Rihanna: Special Secret Concert, Brixton Academy, London

Album /
Udgivelse D. 18.11.2009
Kristian Alsing

Hende med Umbrella, ella... ella...
GAFFAs udsendte ankom til Brixton i Sydlondon, som han har gjort det så mange gange før. Dette var der som sådan ikke noget usædvanligt i. Som så ofte før skulle han til koncert i det legendariske Brixton Academy, hvor et utal af legender har spillet. Denne mandag afveg arrangementet dog noget fra normen. Hvor Deres udsendte tidligere har haft fornøjelsen af bands som Wu-Tang Clan, Deftones, Tool og Beastie Boys, var der denne aften tale om en lukket fest med ét af tidens allerstørste hitliste-fænomener: Rihanna fra Barbardos. Selvom jeg godt kan i smug kan nikke anerkendende til Rihannas hitfabrik, så har hun min bevidsthed mest været ansvarlig for to af de senere års mest irriterende radiohits: "Umbrella..." og "Live your Life" med T.I. og jodle-samples.

De udvalgte
Pladeselskabet havde i samarbejde med en musikmindet mobiltelefon-fabrikant arrangeret aftenen fest i Brixton, og det stod hurtigt klart, at pressen i høj grad havde bidt på. Indtil flere film crews havde linet op, og Deres udsendte måtte flere gange afslå at blive interviewet. I VIP'en ovenpå kunne man, hvis man klemte øjnene sammen, skimte berømtheder såsom "hiphopperne" Tinchy Stryder og Chipmunk og nogle af de dér X-factor folk. Desuden havde omkring 200 heldige unge radiokonkurrencevindere taget turen til det gamle teater. GAFFA har tidligere dækket lignende arrangementer, og ofte kan stemningen drukne lidt i et mismatch mellem publikum og det spillende band. Senest for undertegnede var tidligere på måneden, hvor pressen havde endog meget svært ved at finde mere end 2-3 storfans til en "Special Secret Koncert" med Bon Jovi. Der var simpelthen tætpakket af pladeselskabsfolk.

Denne aften var anderledes. Rihanna er så aktuel som radioavisen, og det virkede, som om at mobilsælgerne fra Finland havde ramt en pæn portion rigtige fans. I opløbet til koncerten var der derfor rigtig god stemning, og forventningens glæde var til at tage at føle på. Dette blev forstærket af dj'ens Drum 'n' Bass set.

Kort, men godt
Rihanna kom på scenen i et stramt sort outfit med noget, der lignede en diamant-sørøverbrynje og et sort silkesolbrille. GAFFAs udsendte kan bekræfte, at Rihanna ser pænt godt ud, og med et stemningsfyldt setting kom koncerten godt igang.

Rihanna synes at have bevæget sig væk fra sin reggaeton-agtige sound til mere storladen guitar-pop. "Wait Your Turn" er ganske givet en kommende single fra hendes fjerde plade ("Rated R"). Rihanna bevægede sig rundt på scenen iblandt det fulde rockband og den stemningsfulde scenografi med enkle storbyscener. Settet var meget teatralsk. Ét øjeblik sad hun på en hvid trone, det andet stod hun i toppen af et af de to tv-skærmstårne.

Rihanna fortsatte med den nye single "Russian Roulette" og den teatralske stil. Det lille udvalgte publikum elskede det, og stemningen steg endnu nogle grader, da en rockversion af "Please Don't Stop the Music" bragede ud over publikum. Rihanna syntes at understrege det musikalske stilskifte, da hun meget veloplagt headbangede med leadguitaristen.

Herefter var det tid til en ballade. Rihanna har på det seneste været udsat for stor mediebevågenhed, efter at LAPD lækkede billeder af hende med fysiske skader i ansigtet. Umiddelbart efter blev Rhiannas kæreste Chris Brown anholdt anklaget for vold. Hvis denne koncert kun havde været et PR-event for hendes nye plade, havde det nok været lidt overraskende, at Rihanna spillede "Take a Bow" i stedet for det meget større hit "Unfaithful". Rihannas optræden blev nævnt i alle medierne som hendes chance for at vise, at hun er videre og en stærkere kvinde. Med den baggrund passer "Take a bow" noget bedre:

Don't tell me you're sorry because you're not,
Baby when I know you're only sorry you got caught

Hitparaden fortsatte: endnu rockversion med "Disturbia" og nogle bootyshaking action med "Hard" fra den nye plade, hvor rapperen Young Jeezy gav lidt extra underholdning for sms-afgiften, som konkurrencevinderne uden tvivl havde måttet bløde. Herefter tog underholdningen et skridt i vejret. Rihanna og hendes band spillede to linjer af "Unfaithful", men valgte istedet kæmpehittet "Live Your Life", hvilket skabte kæmpe jubel. Jubelen ville dog ingen ende tage, da selveste Jay-Z entrerede scenen til det nye hit "Run This Town" (stjernens hustru spillede samme aften koncert i the O2 Arena). Jay-Z er bestemt ikke denne skribents favorit, men man kan ikke benægte den enorme effekt, en gæsteoptræden har på en hvilken som helst koncert.

The queen is dead?

Hele PR-maskinen var kørt i stilling til aftenens eksklusive koncert, men man forstår det godt. Musikbranchen er i krise, og alle leder efter det næste store navn. 21-årige Rihanna bliver fremført som den næste super-diva, og at dømme efter aftenens koncert, har hun måske en chance; de rette producere er bag fremstødet, medierne og teenagerne elsker hende, sangstemmen holdt høj standard, og showet var i høj klasse. Undertegnede er på ingen måde en fan, men Rihanna og hendes team formåede alligevel at dele ud af euforien. Det er for tidligt at dømme, men måske Madonna og Beyoncé skal til at passe på?