Nosound
A Sense Of Loss

Nosound: A Sense Of Loss

Album / VME
Udgivelse D. 14.12.2009
Ras Bolding

Italienske Nosound spiller postrock, hvilket vil sige tilbagelænet rock med elementer af både sådan noget som ambient-musik, en lille smule goth og, i enkelte passager, en knivspids prog. Genren beskyldes til tider for at være fortænkt og ligefrem kedsommelig, og selvom man aldrig skal give sig i kast med at dømme hele genrer over én kam, så er der måske sjældent røg uden ild, som man siger. Udfordringen, når man kaster sig ud i post-rocken, må velsagtens være at levere noget, der kommer sikkert ud på den anden side af klichéen om det stillestående og kedelige. Og hvordan klarer Nosound sig så i den disciplin? Både og, vil jeg sige.

A Sense Of Loss er et velspillet album, der bl.a. gør brug af strygere fremfor synthesizere - altså fokus på "rigtige instrumenter", som det i ramme alvor udtrykkes i gruppens pressemeddelelse, hvilket, sammen med musikken, giver hele projektet en lidt dum smag af noget bagstræberisk, som i mine ører, desværre, er med til at fastholde Nosound i klichéen om fortænkt postrock. Musikken er i støvet tempo, som skabt til film om folk i tredive-års-alderen, plus/minus, der oplever krise i kærlighedsforholdet og spenderer lange eftermiddagstimer med at kigge på regnen på ruden.

Nosound leverer postrock-lyden, og den mestrer de, ingen tvivl om den sag. For folk med rendyrket hang til genren vil A Sense Of Loss formentlig gå lige ind med sine veldrejede stemningsbilleder; her er tale om den rene vare, så at sige. Personligt kunne jeg godt have brugt et enkelt crescendo eller to samt lidt pletvise forsøg på tempo undervejs.