Malk De Koijn: Hopenhagen Live, Rådhuspladsen, København

Malk De Koijn, Hopenhagen Live, Rådhuspladsen, København

Anmeldt af Nynne Hein Møller | GAFFA

Det var noget af et scoop at kunne præsentere gendannede Malk De Koijn som afslutningsnavn ved den mindre dramatiske og mere underholdende del af klimatopmødets aktiviteter – Hopenhagen. Og trods snemasser og en temperatur et godt stykke under frysepunktet var et stort fremmøde troppet op for at se drengene fra Langestrand sætte prikken over i'et i et genforeningsår, der startede i et propfyldt Arena-telt på Roskilde i sommer og altså fik en afslutning ved Rådhuspladsen i aftes.

Tue T, Geolo G og Blæs Bukki lægger ud med det nye nummer "Malks Tobak", der rejser interessen for det lovede, nye album. Nummeret er egentlig klassisk Malk De Koijn med det unikke tekstunivers og de iørefaldende beats intakte, men når det for publikum er ukendt materiale, betyder det desværre også, at stemningen på Rådhuspladsen er en smule tam. Malk De Koijn er derfor lidt tid om at få publikum rigtigt opvarmet, men da tiden er inde til de ældre og velkendte klassikere som for eksempel "Sneglzilla", kommer der et ryk i entusiasmen, og man glæder sig over at høre en samlet Rådhusplads brøle med på de syrede tekster om, at snegle jo spiser kiks!

Der bliver spillet yderligere et nyt nummer, og imellem alle de musikalske fornøjeligheder refererer drengene flere gange til klimatopmødet og foreslår blandt andet, at Geolo G bør bliver den nye statsminister, til stor begejstring for de fremmødte. Stemningen er desværre ekstremt opdelt efter, om det er de ældre velkendte numre, eller de nye, som jo ellers lover godt. Og selvom Rådhuspladsen og Vester Voldgade er godt proppede af mere eller mindre dedikerede fans, formår Malk De Koijn desværre ikke at skabe den samme fællesskabsfølelse, som store folkelige bands som Nephew, TV-2 eller D-A-D kan skabe i et forum som Rådhuspladsen.

Men på trods af den blandede stemning må man jo altid tage hatten af for Malk De Koijns unikke, opfindsomme og enestående musikalske univers, der heldigvis har fået den hæder af både publikum og pressen, som det også fortjener. Et band i deres liga er enestående for den danske rap-scene, og hvad enten det er Roskilde eller Rådhuspladsen, de spiller op til, glædes man ligegyldigt hvad over, hvad de tre drenge formår at gøre med sproget oven på et par gedigne beats. En kombination, der hidtil har fungeret formidabelt i godt et årti efterhånden.