Heaven 17
Naked As Advertised

Heaven 17: Naked As Advertised

Album / Playground Music
Udgivelse D. 20.12.2009
Ras Bolding

Dette album er en lidt sær størrelse, for der er tale om genindspilninger af gammelt Heaven 17-materiale, tilsat et par Human League-numre og så en cover af Associates' fremragende Party Fears Two. Så det er ikke som sådan en stribe nye sange fra den gamle engelske electropop-gruppe, der er på programmet.

Jeg har altid haft et lidt underligt forhold til Heaven 17, for selvom jeg synes, gruppen har lavet gode ting undervejs, så er der altså også en del af materialet, der kommer for tæt på anonymiseret firserpop-lyd efter min smag, og det er faktisk også de to Human League-genindspilninger og førnævnte Associates-cover på denne udgivelse, der rammer bedst hos undertegnede. De to Human League-numre er Being Boiled og Empire State Human, der begge stammer fra tiden før Dare, altså dengang, hvor man i høj grad stadig kunne høre postpunk-elementer hos Human League. Postpunk-elementerne bliver dog nænsomt renset ud på disse Heaven 17-genindspilninger, om hvilke man positivt kan sige, at produktionen selvsagt er bedre end på originalerne. Til gengæld synes jeg, man mister en stor portion nerve og kant, så selvom begge genindspilninger bestemt er godkendt, så foretrækker jeg personligt de rå og langt mørkere originalversioner.

Det oprindeligt storladent dekadente Associates-nummer Party Fears Two bliver her omsat til indestængt klaverballade, og det fungerer faktisk - jeg er tæt på at synes, at det er albummets mest vellykkede nummer. Til gengæld er jeg ikke så begejstret for Heaven 17-genindspilningerne, hvoraf flere har fået tilsat lidt ekstra souldulleri. Især (We Don't Need This) Fascist Groove Thing lider voldsomt under denne behandling, og jeg synes, at den kant, jeg husker fra originalen, forsvinder helt væk i ligegyldig funk-fløde.

Naked As Advertised er i mine ører en lidt ujævn udgivelse. Her er bestemt gode ting undervejs, men jeg synes også, at noget af materialet placerer sig skræmmende tæt på en uinspirerende eftermiddag på The Voice.