Natural Selector
Natural Selector

Natural Selector: Natural Selector

Album / Beckwerk Records
Udgivelse D. 25.01.2010
Ras Bolding

Natural Selector er en ny gruppe bestående af electronicamusikerne Bjørn Svin, Henrik Sundh og Das Beckwerk, og alle tre har forskellige musikalske projekter bag sig, så man kan godt tillade sig at kalde d'herrer en lille, erfaren flok. På Natural Selector forener disse kræfter deres talenter, og det kommer der et kort, men vellykket album ud af, som stilmæssigt trækker på elementer fra både electronica, new wave, dub og dancehall, men som ikke kun forener disse inspirationskilder, nej, det lykkes også for gruppen at gøre det med en egen personlighed.

Helt overordnet er her tale om en række skæve popsange med noget på hjerte, dvs. numre, der forholder sig til en form for vers/omkvæd-struktur, om end graden synes at variere undervejs. Således præsenteres man som lytter for både frisk technopop som på Historiens Engel og hviskende vinterballade på den afsluttende Human Arms, og undervejs i forløbet udsættes man for en del mellem disse yderpunkter. Nogle numre virker mere gennemarbejdede og træfsikre end andre, men variationen fejler ikke noget, og netop fordi hele herligheden kun lige sniger sig en smule over en halv time, så når man slet, slet ikke at kede sig i Natural Selectors selskab. Et enkelt nummer, When The Sweat Shop Boys Come Marching In, benytter sig sågar af børnekor, noget som måske nok er højsæson i disse juletider, men som man normalt bør holde sig på sikker afstand af. Her fungerer det dog virkelig fremragende, hvilket blot understreger den gamle sandhed om, at i musik gælder ingen regler.

Lyd og produktion fungerer fint, og vokalen har jeg det også godt med, måske ikke mindst fordi den læner sig mere i retning af det utraditionelle end skønsang, hvilket selvsagt kun er med til at give musikken endnu mere personligt præg. Den nysgerrige lytter bør bestemt give Natural Selector en chance, for her er afgjort noget at komme efter.