x
Royal Republic: Huis de Beurs, Eurosonic Festival, Groningen

Royal Republic, Huis de Beurs, Eurosonic Festival, Groningen

Royal Republic: Huis de Beurs, Eurosonic Festival, Groningen

Anmeldt af Simon Christensen | GAFFA

Malmø-kvartetten Royal Republic har foruden debutalbummet "We Are The Royal" (januar 2010) (og et pudsigt tamt navn) en sejr i den svenske version af upcomingfestivalen Emergenza fra 2008 på samvittigheden. Og man forstår hvorfor, det netop er i livesammenhænge, at svenskerne dominerer.

Bandet satte nemlig fuld damp fra starten og så sig aldrig tilbage i en fin positiv overraskelse på branchefestivalen Eurosonic; vores egen Spot Festivals lidt for hotte storesøster.

Royal Republic spiller hårdtslående bluesinspireret rock'n'roll, men blander ellers lidt af hvert ind i musikken, der først og fremmest har det fornemme objektiv at skabe en god live-atmosfære, og hvor originaliteten i sangskrivningen til gengæld er lidt mindre vigtig.

Forsanger Adam Grahn synger dybt og hæst, som en ung James Hetfield, og i en herligt hård-rocket distortionlyd, slog kvartetten inspirationskilder fra Metallica og The Rolling Stones, frem til The Hives og Queens Of The Stone Age op i luften, og samlede det i sit eget sammenhængende billede. Teknisk og musikalsk er der styr på virkemidler og sound i det omfang, den genre stiller krav til det, og iblandt de energiske udbrud så havde svenskerne også fine opbyggelige, instrumentale passager. Og så hjælper det jo altid til sådan en showcase, at en forsanger både kan vise lidt arrogance og et godt Jesse Hughes-skovhuggermustache. Thumbs up!

Deres liveenergi og rockfriffs er solide og når i sine bedste momenter stadionrockformat, men kurer desværre også ned i enkle collegerock-huller undervejs. Man kan næsten allerede høre det i numrenes titel, at "Full Steam Spacemachine" og den Cash-agtige "Walking Down The Line" har styrken, mens "Underwear" er en banalitet.

Med et album mere i bagagen kan Royal Republic selvfølgelig bytte en stor håndfuld nye sange ud med de relativt få livemissere, der findes på debuten – og måske endda strække sig hele vejen over sundet til Danmark. Kvartetten er under alle omstændigheder garanti for en god liveoplevelse, mens jeg nødigt vil tage ansvar for en anbefaling til deres inspillede materiale; uanset at debuten blev mikset af den svenske producerveteran Stefan Glaumann (Thåstrøm, Rammstein og Europe!).


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA