We Were Promised Jetpacks: Huis de Beurs, Eurosonic Festival, Groningen

We Were Promised Jetpacks, Huis de Beurs, Eurosonic Festival, Groningen

Anmeldt af Simon Christensen | GAFFA

De unge skotter i We Were Promised Jetpacks fulgte pænt i sporet på den skotske indierocktradition, da de i 2009 udgav deres debutalbum "These Four Walls". Forinden havde de turneret med Frightened Rabbit, og nu er de på FatCat Racords sammen med netop Frightened Rabbit og et andet åbenlyst støjende forbillede, Twilight Sad. Selvom de blot ligner fire drenge med deres godt 20 år (født efter "Ghostbusters", men før "Ghostbusters 2", som de kækt konstaterer på deres MySpace-side), så går de uimponeret til sagen og finder en unik blanding af støj og ung historiefortælling, genremæssigt med vink til postrock og postpunk.

We Were Promised Jetpacks indtog scenen på Huis de Beurs med en fokuseret og indædt energi. Virkemidlerne er støjende Fender Telecasters, skæve basfigurer og Adam Thompsons kraftfulde, stærkt skotskklingende vokal. Det er bare vildt vedudført, og Jetpacks mistede ikke på et eneste tidspunkt momentum i deres Eurosonic-showcase. Meget overbevisende for så ungt et band. Indimellem trådte forsanger Thompson væk fra mikrofonen i de postrockede passager, og brølede modigt op mod loftet, vendte sig mod mikrofonen og forsøgte endog at synge det mellemstore spillested op helt uden mikrofon. Få andre steder, blandt andet på deres lange "Keeping Warm" skiftede guitarist Michael Palmer til et lille klokkespil, men de små bidder af strygere og akustiske guitarer på albummet var pillet ud af lydbilledet til denne hårdtslående koncert.

Melodierne udfolder sig kun sjældent særligt avanceret hos We Were Promised Jetpacks. I stedet bliver musikken drevet frem af temposkift, forskellige guitareffekter og Thompsons stærke præsens, som underbygger vægten i de gentagende vokalstykker. Hvor Frightened Rabbit skriver sange efter en popskabalon, så er det snarere Mogwais eller Twilight Sads droneagtige opbygning, som der er skabalonen hos den unge kvartet.

Sætlisten var taget direkte ud af debutalbummet med højdepunkter i "Roll Up Your Sleeves", "Conductor", "Quiet Little Voices" og "Ships With Holes Will Sink". Kvartetten kommer til Danmark, når de spiller på Loppen i København den 28. januar, og den oplevelse kan på det varmeste anbefales.