The xx: Store Vega, København

The xx, Store Vega, København

The xx: Store Vega, København

Anmeldt af Lars Rønn Olsen | GAFFA

Med "Crystalised" som det tætteste, The xx kommer på et varemærke, sneg den daværende purunge Londonkvartet sig lettere ubemærket ind på de fleste indiebloggeres top 10-liste anno 2009. Produktionen af "xx" er aldeles nydelig og ganske uden kanter at skære sig på, og lyden kun marginalt original. Men alligevel rammer debuten en nerve i genrens efterhånden godt mættede univers. Mest bemærkelsesværdigt er den ophøjede ro og intimitet, der præger både lyrik og lydbilledet – en egenskab, der samtidigt har størst sandsynlighed for at stå for fald på de skrå brædder.

For at besværliggøre det hele lidt mere var koncerten opgraderet til Store Vega, hvor et feststemt fredagspublikum havde taget plads. Stemningen og energien i lokalet gik ikke bandet over hovedet, og frem for at modarbejde publikum åbnede de ballet med det ellers oplagte ekstranummer "Crystalised". Over de næste cirka 25 minutter fulgte blandt andet "Islands", "VCR", "Shelter" og det tordnende bastunge "Fantasy". Og så var krudtet ellers skudt af. Dette markerede vendepunktet i koncerten, for efter de åbenlyse pleasere var 3/4 af publikum tabt til snak og fadøl.

Der var dog helt klart tale om et offer for omstændighederne, frem for en decideret misforståelse mellem band og publikum. Og hvis man som undertegnede nemt bliver distraheret af snak, men er for langsom til at nå de forreste rækker, var koncerten meget langt fra potentialet. Band og publikum genfandt kort hinanden i slutningen af det ordinære sæt, med "Infinity", nok primært grundet en stemningsmæssig identificering med Oliver Sims energiudladninger på ridebækkenet.

Det halvtynde Kyla-cover "Do You Mind" var den eneste egentlige påmindelse om ex-xx Baria Qureshis manglende tilstedeværelse, og derudover gjorde The xx præcist, hvad The xx skulle gøre. Bandet spillede på fineste vis op til forventningerne, men befandt sig ganske enkelt bare på det forkerte sted på det forkerte tidspunkt. En mandag aften i Lille Vega var uden tvivl endt anderledes, for på trods af bandets ubestridte kvaliteter som musikere og sangskrivere, viste det på pladen så geniale stemningsmæssige aspekt sig for skrøbeligt til denne fredag aften i Store Vega.

The xx spiller på VoxHall i Århus 16. januar. Koncerten er udsolgt.