Serena-Maneesh: De Machinefabriek, Eurosonic Festival, Groningen

Serena-Maneesh, De Machinefabriek, Eurosonic Festival, Groningen

Anmeldt af Simon Christensen | GAFFA

Da Emil Nikolajsen (billedet) i november annoncerede, at de norske støjrockere i Sereena-Maneesh havde deres andet album "S-M 2 Abyss In B-Minor" på vej i 2010, var det afslutningen på snart fem lange års venten, siden bandets selvbetitlede og internationalt anmelderroste album fra 2005. Siden har de offentliggjort et par koncerter i New York samt på by:Larm, Roskilde og Øyafestivalen. Men den første rigtige urpremiere på det nye materiale fik i alt seks nye numre til denne Eurosonic-koncert i Groningen.

Og der er godt nyt til bandets gamle fans. Det er stadig solid distribution af støj, som man kender det fra genrens gammelskole-pionerer i Dinosaur Jr., Sonic Youth og My Bloody Valentine. Selvfølgelig var det øredøvende højt!, men desværre var der, som min sidekammerat til koncerten bemærkede, mens jeg stenede mig igennem 45 minutters distortion, ikke nok bund i lyden på det ellers rå spillested, De Maschinefabriek; maskinefabrikken.

Serena Maneesh åbnede med den instrumentale "Ayisha Abyss", det nærmeste man kommer et titelnummer fra den kommende plade, og fortsatte med "Reprobate", som begge befandt i den melodifattige ende af støjrockspektret. Men hvilken udførelse? Bassen fulgte de elektroniske pulserende effekter, mens guitarernes distortionfalder som bølger svingede i faser fra højre mod venstre, og så åbnede Nikolajsen for mikrofonen, men hans sang blandede sig bare ind i resten af den massive lydmur.

Første efter det tredje nummer talte forsangeren til publikum, da han kort ytrede "Thanks for staying" til de tilbageværende 200 gæster til denne særdeles underhypede comebackkoncert.

Maneesh larmede videre gennem endnu et par nye numre, som dog rummede mere melodi, og også gav god plads til bandets overlegne trommeslager Tommy Akerholdt, men stadig med et minimum af variation, inden nordmændene slog tilbage til debutalbummet med "Don't Come Down Here" og den udmærkede "Chorale Lick". Som afslutning de sidste to af de i alt seks nye numre, "Melody 4 Jaana" og den tørre, drøje "Blow Your Brains", som sammen med "Reprobate" måske kan gå hen og blive den kommende plades højdepunkter - hvis der overhovedet skulle være nogle numre, som markerer sig synderligt over de andre.

Serena Maneesh er ikke ligefrem et imødekommende band; heller ikke musikalsk, men det er klassisk, veludført noise med puls, nerve og intensitet. Det er her, at liveoplevelsen gør den helt store forskel, og med en større bund var vi, de tilbageværende blevet blæst tilbage ud af salen.

"S-M 2 Abyss In B-Minor" udkommer i marts på 4AD, og Serena Maneesh spiller på Roskilde Festivalen til sommer.