Nikolaj Nørlund: Navnløs vs. Tid Og Sted (turnéstart), VoxHall, Århus

Nikolaj Nørlund, Navnløs vs. Tid Og Sted (turnéstart), VoxHall, Århus

Nikolaj Nørlund holdt onsdag aften premiere på VoxHall på sin vinterturné, hvor han fremfører sit første og sit seneste soloalbum, henholdsvis det lille mesterværk "Navnløs" fra 1996 og den udmærkede "Tid Og Sted" fra 2009, i deres respektive helheder i to sæt. Et koncept formodentlig inspireret af mange udenlandske gruppers idéer med at turnere med et album i sin helhed, eksempelvis Pixies, der har turneret med "Doolittle", og Built To Spill, som har gjort det samme med "Perfect From Now On". Og da Nørlunds plader er ret korte, har han altså plads til hele to album på en aften.

Nørlund på sang og guitar medbragte musikerne Anders Christensen (bas), Jakob Høyer (trommer) og I Got You On Tape-sangeren Jacob Bellens (keyboard og kor), hvoraf de to førstnævnte sammen med Nørlund på guitar, klaver og keyboard udgør den samlede musikerstab på "Tid Og Sted". "Navnløs" blev i sin tid også indspillet i trioform, med Nørlund på guitar og tangenter, bassisten Hans Holten Hansen og trommeslageren Piet Breinholm Bendtsen. Musikalsk er de to album med andre ord beslægtede i kraft af det forholdsvis spartanske lydbillede, som på "Navnløs" dog også krydres med en del trompet, flygelhorn og strygere.

1. sæt: Navnløs

Første sæt gjaldt "Navnløs", hvor Nørlund og Co. viste sig at forholde sig forholdsvis frit til forlægget. Den omtalte trompet manglede, og i stedet benyttede Nørlund lejligheden til at lægge en del mere og meget stemningsfuld elektrisk guitar på de oprindeligt temmelig akustiske sange. På samme måde stillede Jacob Bellens ikke op med hverken klaver eller flygel, men derimod keyboard og et Wurlitzer-elklaver, der yderligere bidrog til et elektrificeret og sine steder småpsykedelisk lydbillede. Ikke mindst på de to instrumentalnumre "Ordløs" og "Ordløs (2)", som albummet, der er kendt for sit tekstforlæg i Michael Strunges digte, også indeholder. Jakob Høyer forholdt sig relativt afdæmpet, men benyttede dog anledningen til at groove lidt mere igennem på et af de få uptempo-numre, "Tidsvagten".

Stemningsfyldt var også den meget dæmpede, røde belysning, der passede fint til det fortættede lydunivers. Heldigvis var der god fokus på Nikolaj Nørlunds vokal, så man tydeligt kunne høre Strunges meget stærke, billedmættede tekster. Desværre var der også en enkelt mislyd i kontrabassen på "Drømmen Om At Køre Galt", der rungede mere, end godt var. Heldigvis lød den opretstående bas bedre, da Anders Christensen fandt den frem igen på "Altid Samme Sygdom".

Jacob Bellens sluttede alene på scenen med det instrumentale, naivistiske (næsten-)et-finger-klavernummer "Ordløs (3)", og dermed må man sige, at kvartetten på scenen fik bragt "Navnløs" sikkert i mål. Jeg greb mig dog flere gange under koncerten i at savne den ovennævnte trompet, som virkelig klæder Nørlunds musikalske univers. Men så må man jo gå hjem og høre det fremragende album, der her 14 år efter udgivelsen stadig holder hele vejen.

2. sæt: Tid Og Sted

Efter en lille halv times pause blev det tid til "Tid Og Sted", der som nævnt er indspillet med samme besætning, som fremførte albummet på scenen, med tilføjelsen af Jacob Bellens. Derfor undrede det ikke, at liveversionerne af sangene mindede meget om de udmærkede albumudgaver, selvom Nørlund også her gav sig lidt ekstra plads på den elektriske guitar og ligefrem begav sig ud i nogle mindre soloer. Lydbilledet var dog stadig forholdsvis spartansk, med god luft omkring tonerne og akkorderne, men stemningen var intens, ikke mindst under den lange, både politiske og erotiske "Under Fremmed Flag". Ikke helt overraskende virkede de meget dygtige musikere (endnu) mere sikre end under sangene fra "Navnløs".

Efter endnu et gedigent sæt sluttede Nørlund og orkester med to ekstranumre, det gamle hit "Indre By" fra 1997-albummet "Nye Optagelser" og "Resumé" fra 2003's "Tændstik", hvor især førstnævnte fik gang i publikum. Inden da skulle Nørlund lige høre publikum, hvilken plade der vandt i dysten "Navnløs" versus "Tid Og Sted"? Hovedparten hældte vist til "Navnløs". Jeg synes, der stod uafgjort. I sig selv er "Navnløs" den smukkeste plade af de to, men liveudgaverne af sangene fra "Tid Og Sted" fungerede bedst. Men alt i alt må man sige, at der var fuld Nørlund-valuta for pengene fra en af dansk rocks mest talentfulde skikkelser og hans fremragende musikere. Men tag lige trompeten med næste gang, tak.

Nikolaj Nørlunds turné fortsætter til følgende byer:

Tor 21.01 Fermaten, Herning
Fre 22.01 Pitstop, Kolding