Gypsies og Vincent Van Go Go og Flødeklinikken: Train, Århus

Gypsies og Vincent Van Go Go og Flødeklinikken, Train, Århus

Anmeldt af Anders Hjortskov | GAFFA

Om det var på grund af, at Gypsies havde annonceret, at dette var deres sidste koncert i lang tid, eller om det var for at støtte op om det gode formål, som pengene gik til, eller det blot var fordi, at triple-koncertens line-up på Train lagde op til en stor fest, vides ikke. Faktum er, at det århusianske spillested kunne melde udsolgt til koncerten med Vincent Van Go Go og Flødeklinikken, der varmede op til aftenens ubestridte hovednavn Gypsies, som havde proklameret, at dette var den sidste koncert, før gruppen blev lagt på is på ubestemt tid.

De tre bands deler spilleglæden, energien og lysten til at blande hiphop, reggaetoner og rockelementer sammen til vidt forskellige resultater, hvilket også gør dem oplagte til en fælles koncertaften. De tre gange håndspillede koncerter gjorde det også tydeligt for publikum, hvem der var aftenens stjerner, selvom publikum tog imod alle de optrædende med kyshånd.

Flødeklinikken: Energisk hiphop fra samme støbeform (***)

Med de to spøjse undertrøjeklædte rappere Damp og Laublau i front indtog Flødeklinikken som de første scenen. Gruppen spillede de fleste af numrene fra debutalbummet "Maskebal", og publikum fik energiske live-udgaver af numre som "Maskebal", "Systemkontrol" og "Mand Over Bord" serveret.

Den rockede hiphop gik lige i blodet på det unge segment, der havde indfundet sig på det stuvende fulde Train denne aften. De to frontmænd kom sammen med resten af bandet ud over scenekanten og satte effektivt gang i festen med musik, der dog nogle gange gav indtryk af at være støbt i samme form.

Flødeklinikkens tekstunivers er ikke specielt vidtfavnende, og emnerne har ofte været behandlet før, men de to rappere skal roses for deres insisterende energi, som de lægger for dagen. Selve rap-teksterne fik desværre heller ikke meget plads for instrumenterne, som overdøvede versene en smule.

Hen imod slutningen og inden ensformigheden for alvor sneg sig ind på hiphop-gruppen, blev forsangeren fra Gypsies, Shaka Loveless, hevet ind på scenen til det udmærkede finalenummer "Sig hvad", hvor en skov af hænder rejste og skrig fra publikum overdøvede musikken. Efter et par tekniske problemer og ekstranummeret "Frøken Marley", hvor gruppen med mere eller mindre held har forsøgt sig ud i reggae-genren, gik Flødeklinikken af scenen og fik bevist, at de om ikke andet har en unik energi og spilleglæde, som ingen kan tage fra dem.

Vincent Van Go Go: Afslappet hitrække  (****)

Næste band, der var på det stramme program denne aften, var Vincent Van Go Go, der med den karismatiske Johs Nørrelykke i front indtog scenen i vanlig afslappet stil. Gruppens reggae-vuggende og retro-pop satte tempoet en smule ned i forhold til de ustyrlige Flødeklinikken-fyre, men uden at det gik ud over intensiteten eller kvaliteten af musikken.

Vincent Van Go Go giver indtryk af at være et velspillende og ikke mindst utroligt sammenspillet band, der selvom de ifølge frontmanden "lige skulle støves af", gik til opgaven med en god portion professionalisme. Publikum fik hits som "Girls", "Crimeboy" og ikke mindst signatursangen "Do U Know", hvor der var rigeligt med fællessang.

Der var dog til tider lige lovlig meget afslappethed fra scenen, hvor numrene havde en tendens til at blive spillet lidt for langt ud, men det var ikke noget, som det tilgivende publikum tog sig af, og Vincent Van Go Go kunne nemt trille bolden i mål med det nye hit "Handclaps", der sluttede gruppens sæt.

Gypsies: Musikalsk aerobic med prominente gæster (****)

Efter en udmærket optakt gik de to charmetrolde Shaka Loveless og Benjamin Kissi på scenen i front for Gypsies, der ikke uden grund stod som aftenens hovednavn. Gruppen har annonceret, at eftersom medlemmerne vil satse på nogle af de andre succesfulde bandprojekter, som de aktive folk er med i, ville dette være den sidste koncert i lang tid fra Gypsies. Det er blandt andet grupperne SMALL og Are We Brothers?, der netop nu stormer fremad, som de forskellige medlemmer satser mere på i den nærmeste fremtid.

Derfor var der rigeligt med grund til at gøre ekstra meget ud af denne sidste koncert, som gruppen ifølge Shaka Loveless ikke var i tvivl om, hvor skulle spilles henne. Gypsies kunne da også gå på vandet denne aften, hvor alle numre blev modtaget med løftede hænder, hop, råb og skrig.

Gypsies tog publikum med på en musikalsk rejse igennem deres to albums med besøg fra et par velkendte danske rappere. Med ældre numre som "Underground" og "One Hand Up" og numre fra det nye album "The Mirror" og Beach Boy-hymnen "American Girl" blev der sat tyk streg under gruppens hitpotentiale og hamrende effektivitet på en scenen.

Det var dog først, da den internationale Århus-rapper Negash Ali kom på scenen og fremførte "Feel The Heat", som er lavet i samarbejde med gruppen, at den antændende gnist til eksplosionen på Train blev tændt. Sangen viste desuden også Gypsies fremragende kvaliteter som hiphop-backingband, der ikke behøver at blive glemt.

Tekniske problemer og sultne rappere

De to dynamiske frontmænd fik sammen med publikummet varmen på spillestedet, der kogte over i fællessang og hoppeøvelser, hvilket tydeligvis glædede den velspillende gruppe. Shaka Loveless proklamerede desuden, at publikum ikke skulle gå tomhændede hjem, og at man gratis kunne få download-koderne til al deres musik, inden man gik hjem, hvilket må siges at være et godt tilbud.

Festen forsatte et stykke endnu, men gik dog i stå hen imod slutningen, hvor tekniske problemer ovre ved keyboardsektionen tog luften en smule ud af ballonen. Gypsies forsatte dog ufortrødent med at jamme med gæsterapperne J-Spliff, W'afande og lille Nappion, der viste, at han kan mere end at være en af Danmarks bedste beatboksere. Derudover blev den gamle single "Part Of Me" spillet, mens de tekniske problemer blev ordnet, og det virkede til, at hverken publikum eller Gypsies selv tog notits af det.

Festen ebbede ud i en lang jamsession, hvor alle opvarmningsbands og gæsterappere blev inviteret på scenen og bød ind på forskellige instrumenter. Det var tydeligt, at især rapperne var sultne efter mere tid i spotlyset, og over en version af blandt andet Jay-Z's "Takeover" (hvor der naturligvis blev råbt "We Run Århus" i stedet) kom de fleste af artisterne igen på banen. Afslutningen var en smule forvirrende og rodet, men dog helt i den stemning, der herskede på spillestedet denne aften.

Gypsies kunne ikke have ønsket sig en bedre "På Gensyn"-koncert, og publikum gjorde i hvert fald deres til, at de forskellige bands kunne føle sig hjemme på scenen.