OK Go: Lille Vega, København

OK Go, Lille Vega, København

OK Go: Lille Vega, København

Anmeldt af Lennart Friberg | GAFFA

YouTube-fænomenet Ok Go gæstede Danmark for første gang med masser af charme og yderst dansevenlig nørdrock fra øverste hylde. Desværre virkede de ikke nær så oplagte, som man kunne have håbet på.

Har man bare lidt kendskab til YouTube, er man sikkert også stødt på den famøse løbebåndsvideo, hvor de fire herrer fra amerikanske Ok Go udfører en yderst imponerende dansekoreografi på fire løbebånd til nummeret Here It Goes Again. Meget tyder på, at Ok Go ikke er et band, som tager sig selv alt for alvorligt, når man ser de nørdede dansevideoer, eller deres mindre kendte ping pong-instruktionsvideo. Ok Go er helt igennem letbenet danserock med masser af selvironi, og med et nyt album på gaden blev det så endelig danskernes tur til at opleve bandet live i Lille Vega.

Koncerten lægger ud med den catchy White Knuckles, som tydeligt afslører, at bandets nyeste album skæver en smule til Purple Rain. Til trods for de ellers sikre hits som Get Over it, A Million ways og Here it Goes Again, så er det stadig numrene fra bandets seneste udspil Of the Blue Colour of the Sky, som bliver leveret mest overbevisende.

Til tider virker det dog som om, at bandet ikke er helt med i det, de laver på scenen. Under enkelte af numrene ligner leadguitarist Andy Ross ligefrem en, som næsten er ved at falde i søvn. Desværre medvirker bandets meget uoplagte og tilbagelænede attitude til en lidt flad oplevelse, til trods for konfettikanon, sing-along, jakker med lysdioder og pelsklædte guitarer med laserlys. Dermed ikke sagt, at alle disse "festartikler" ikke virkede både overraskende og sjove, men på en af bandets bedre dage ville de helt sikkert have sat gang i en større fest.

Meget sikker musikalsk præstation - men...

Nu må man endelig ikke tage fejl af Ok Gos musikalske evner. Gennem koncerten viser bandet en meget sikker musikalsk præstation. Stemmerne ligger lige, hvor de skal uden hørbare fej,l og instrumenterne er godt afstemte i lydbilledet. Forsanger Damian Kulashs' stemme er lige så gennemtrængende, blid og skrøbelig, som den bør være. Der er altså ikke en finger at sætte på de fire herrers musikalske præstation. Aftenens højdepunkt må dog stadig være halvvejs gennem koncerten, hvor der bliver placeret et bord midt på scenen med klokker i alle størrelser – ja klokker! Iført hvide handsker begynder hele bandet herefter at spille nummeret What to Do på klokker i en meget imponerende koordination mellem de fire medlemmer, som samtidig synger firstemmigt gennem det godt fire minutter lange nummer.

Koncerten med Ok Go i Lille Vega var bestemt ikke en af de kedelige. Der var nærmest alt, hvad man kunne ønske sig. Melodiøse og dansable numre, Konfetti, laserlys og klokker. Desværre virkede både band og publikum ikke helt oplagte nok til at starte festen. Alt i alt ender koncertoplevelsen altså med en ganske imponerende og mindeværdig, men knapt så dybfølt oplevelse.

I sin helhed mindede koncerten mest af alt om en prægtigt pyntet festsal, hvor værterne var lidt for trætte til at starte festen for alvor, og gæsterne var for generte til at starte den selv. GAFFA giver Ok Go to bordbomber, en håndfuld konfetti og en enkelt hat af pap, med glimmer på. Det giver altså i alt fire stjerner.