Mikael K og Klondyke: Gyngen, Århus (turnéstart)

Mikael K og Klondyke, Gyngen, Århus (turnéstart)

Fra og med 2002 har Klondyke med sanger og sangskriver Mikael K i front udgivet i alt fire studiealbum med begavede dansksprogede sange, som ofte er små historiefortællinger om mere eller mindre skæve eksistenser og særegne typer. Nu er tiden så kommet til udgivelsen af opsamlingsalbummet "Guldgravernes Opsamlingsheat" og en turné, som havde premiere på Gyngen i Århus fredag aften. Nu under navnet Mikael K og Klondyke for at undgå forvekslinger med Mikael K's solokoncerter.

Knap 100 personer var mødt frem, og dermed var salen stort set fyldt, da Mikael K og hans faste makkere, bassist Anton Johannes Hejl - i daglig tale Johs Hejl - og trommeslager Per Lange indtog scenen. Gruppen lagde ud med en håndfuld nye sange i den mere akustiske afdeling, hvoraf flere i øvrigt er med på førnævnte opsamling, tilsat veloplagte kommentarer og anekdoter mellem sangene. Blandt højdepunkterne var "Pigen I Marken" om en landmand og hans ukrainske landbrugsmedhjælper Olga, inspireret af Mikael K's flytning fra Vesterbro til Vendsyssel, hvor de fleste gårde minder mere om fabrikker, og der er en kilometer til nærmeste nabo. Og hvor østeuropæiske arbejdere er en naturlig del af dagligdagen.

En anden godbid skal "Dagmar O", inspireret af den autentiske person Dagmar Overbye, Danmarks måske største seriemorder gennem tiden, som i 1920 blev dømt til døden for mordet på ni spædbørn, og som boede i samme ejendom på Vesterbro, som Mikael K senere har boet i. Jeg må tilstå, at jeg ikke havde hørt om Dagmar Overbye før, og dermed blev jeg lidt klogere på dansk kriminalhistorie denne aften. Hvor tit har man oplevet det til en koncert? Melodien til sangen var i øvrigt nærmest munter og syng-med-venlig - et frækt, men velfungerende trick fra Mikael K's side.

Fremhæves skal også "Et Tidspunkt Til Alt", Mikael K's fortolkning af Pete Seegers evergreen "Turn Turn Turn", og i det hele taget synes klassiske folkesangere som Pete Seeger og den unge Bob Dylan at være stor inspiration for Mikael K's nye, mere akustiske sange, der primært blev fremført på akustisk guitar, mundharpe, kontrabas og trommesæt. Et par numre fik desuden banjoledsagelse, selvom banjoen ifølge Mikael K havde givet ham eksem. Noget, der med en årvågen publikummers råd kan forhindres med klar neglelak - på banjoen, ikke på hånden.

Mere strøm og snak i andet sæt

Første sæt fortsatte i den akustiske afdeling med flere gamle, fine sange, blandt andet de romantiske "Honeymoon Camping" og "Luftkaptajn". Andet sæt var mere elektrisk, rocket og energisk, med Mikael K. og Johs Hejl på henholdsvis elektrisk guitar og ditto bas og en overvægt af ældre sange. Jeg har en forkærlighed for "Hipvibrator", men er her lidt inhabil, idet nummeret omtaler et vist kendt århusiansk musikmagasin i en forholdsvis positiv sammenhæng. Hvad gør man så som anmelder?

Efterhånden var der kommet godt gang i publikum, hvoraf mange indtog dansegulvet. En del af de opløftede tilhørere havde dog svært ved at holde mund under Mikael K's små fortællinger mellem sangene, hvilket lagde lidt af en dæmper på den ellers gode stemning. Flere af dem dansede i øvrigt gentagne gange ind i GAFFAs udsendte, men det skal jeg nok se gennem fingre med.

Aftenen sluttede af med hittene "Hvis Din Mund Gav Kys", "Sæbepulver Johnny" og "Solskin På Nørreport Station". Sidstnævnte handler om at vinde en million og miste den igen og er en hel igennem fornøjelig sang om livets op- og nedture. Her fik Johs Hejl også brugt den dejligt hylende theremin, som han ligeledes betjente i et par sange helt i starten af koncerten, men ellers stod lidt for ubrugt hen på scenen. Den kunne godt have fået mere spilletid, når den nu var der, selvom det selvfølgelig er svært at spille bas og theremin på samme tid.

Alt i alt var koncerten en dejlig aften med begavet sangskrivning og god stemning. Mikael K er en af de absolut bedre tekstforfattere herhjemme, med et godt øje for de skarpe persontegninger og et blomstrende billedsprog. Et sidste eksempel, som skal fremhæves, er "Sæbepulver Johnny" om fyren, der går på møntvaskeri - "det er ren terapi / at gå på møntvaskeri" - og håber, at han her kan møde en "sæbepulverdronning". Det er da sødt.

Mikael K lovede efter koncerten, at der kommer et album med nye sange inden alt for længe. Jeg glæder mig.

Se Mikael K og Klondykes turnéplan på klondyke.dk