Assemblage 23: Dakota, København

Assemblage 23, Dakota, København

Assemblage 23: Dakota, København

Anmeldt af Ras Bolding | GAFFA

Jeg havde selv givet koncert aftenen før, udenfor var gaderne spejlglatte, og en iskold vind bed i sjælen. Sådan en torsdag aften burde man gøre som størstedelen af den hensygnende befolkning; forskanse sig bag det evige udbud af boligprogrammer på tv og se frem til weekenden og glemme, at i næste uge fortsætter zombietilværelsen, dag ud, dag ind, indtil det hele en skønne dag er overstået, og man kan lægge sig til ro med ligusterhæk omkring gravstenen. Men jeg sprang alligevel på toget - lad mig ej i den forbindelse undlade at gøre opmærksom på, at DSB har igen hævet deres i forvejen urimelige priser - og landede i København halvanden time senere. Her var akkurat lige så koldt som det Odense, jeg havde forladt.

Men på spillestedet Dakota, hvor amerikanske Assemblage 23 skulle optræde, var der heldigvis dukket folk op, selvom det var torsdag, så man fik hurtigt varmen. Sidst Assemblage 23 gæstede Danmark, foregik det på Templet i Lyngy, for syv år siden, men jeg kunne genkende flere, der havde været til stede også dengang, og det var rart at se folk støtte op om projektet.

Bag det lidt firnurlige navn gemmer sig i virkeligheden Tom Shear, som dog live assisteres af Paul Seegers på synth og Kevin Choby på elektroniske trommer, og da den sortklædte trio indtog scenen, med røg og laserlys i ryggen, var der efterhånden godt fyldt på Dakota - en solid blanding af sortklædte goths, spraglede cybertøser og ebm-drenge i plus-tredive-kategorien.

Det holder live
Musikalsk trækker Assemblage 23 på elektroniske genrer som synth-pop, ebm og trance, og jeg har været til en del koncerter i den afdeling, og - hånden på hjertet - flere af dem har været ganske skuffende, for i dét miljø er det tilsyneladende næsten acceptabelt at stille op med en sanger og to nikkedukker, der lader som om de spiller på deres synthesizere, som enhver halvstuderet knold i øvrigt kan se ikke engang er tændt. Men heldigvis ikke Assemblage 23. Det var ganske tydeligt, at både Seegers og Choby bød ind med materiale, der ikke forefandtes på backing track, hvilket selvsagt gav ægte live-stemning, og de spillede både godt og sikkert. Shear tog sig udelukkende af vokalen, og sandt at sige slingrede den sine steder, men det gav en smule punk-karakter, hvilket faktisk virkede som et plus i mine ører. I de høje registre, som ellers ikke tidligere just har været et varemærke for Shear, gik der ligefrem new wave-tendenser i den ellers typisk dystert dybe vokal, og det fungerede ganske fint og skabte god variation undervejs.

Koncerten kom igennem det meste af Assemblage 23's karriere, og selvom man vel ikke just kan kalde projektet for et stort navn herhjemme, så skal jeg lige love for, at der var god stemning - og så på en torsdag aften. Folk dansede, klappede og sang med, i en sådan grad, at det blev til et ekstra sæt ekstranumre til sidst, samt en ærlig og helt tydeligt oprigtig tak til det livlige publikum, som virkelig også fortjente den. De tre mand på scenen leverede varen, og det gjorde publikum også, lyden var overvejende god, og lyset fungerede fint. Musikken befandt sig generelt i den rytmiske ende af repertoiret, og folket festede med, men ofte med en dyster undertone, som på den fængende, men triste "Disappoint", der meget præcist og nøgternt behandler Shears fars selvmord og som faktisk, til trods for dens status som klubhit, helt tydeligt gjorde indtryk på en del af de fremmødte, også ud over de direkte dansevenlige kvaliteter.

Arrangøren Braincorp har tidligere haft held med at præsentere VNV Nation på hverdagsaftener, og tricket fungerede helt tydeligt også med Assemblage 23. Selvom jeg endte med at måtte vente godt halvanden time på hovedbanegården for at komme hjem, i selskab med en norsk koncertgænger og ligesindet, og selvom det stadig var bidende koldt, så var humøret højt efter sådan en omgang. Tilbage er blot at håbe, at der ikke skal gå syv år igen inden næste gang.