Elisabeth: Vestjysk Gymnasium, Tarm (turnéstart)

Elisabeth, Vestjysk Gymnasium, Tarm (turnéstart)

Anmeldt af Troels Frøkjær | GAFFA

Elisabeth Gjerluff Nielsen, bedre kendt som Elisabeth, havde valgt at køre hele vejen fra København til et gymnasium i Tarm for at starte sin 30-års jubilæumsturné i en forening af fortrinsvis ældre mennesker, der som oftest havde klassisk kammermusik og et enkelt glas rødvin på foreningens program. Med sig havde Elisabeth bragt tre musikere, og setupet så på alle måder skrøbeligt og (over-)modigt ud. Hertil skal lægges, at Elisabeth ikke har sunget sine voksen-sange live i 19 år og for nylig har haft en alvorlig blodprop i hjertet.

Den 52-årige Elisabeth startede karrieren i gruppen Voxpop, som havde kæmpesucces med deres energifyldte liveoptrædender, inden Voxpop lukkede og slukkede efter fire år og fire plader. Herefter har Elisabeth udgivet ikke mindre end ti voksen-plader i eget navn samt et utal af børneplader og skrevet nogle af 80'ernes store hits til blandt andre Søs Fenger, Dodo And The Dodos og for eksempel Ray Dee Ohhs kæmpehit "Jeg Vil Lade Lyset Brænde" i en tid, hvor plader blev spyttet ud over disken i ekspresfart. Derudover har Elisabeth udgivet et væld af bøger, lavet radio, filmmusik, været debattør, husmor og meget andet.

Men tilbage til trappescenen i Tarm, hvor hun i aftes stod i hvid strutkjole og lange sorte handsker. Koncerten startede ud med hittet "Sotto Voce" fra 1988, og Elisabeth dansede en yndefuld dans til den spinkle musik bestående af synthesizer, Mac, elektrisk guitar og bas. Herefter fik vi ikke mindre end tre sange fra det anmelderroste album fra sidste år "Salto Mortale", hvor Elisabeth på alle måder er meget nøgen. Et meget personligt album skrevet efter skilsmisse og sygdom. I "Vask Mig Ren" synger Elisabeth "Det bløder fra min akilleshæl, jeg halter væk fra ham, som jeg skar ud af mig selv", mens hun på den meget erotiske  "Alt Jeg Vil Ha Er Alt" beskriver en ny forelskelse, og hvordan livet starter på ny.

Bandet havde noget svært ved at spille op til de store følelser, der her beskrives, og Elisabeths sarte sang druknede ikke sjældent i udynamiske rytmeboxlyde. På den smukke "Søde Løgne" og aftenens ekstranummer "Hud Mod Hud" skruede bandet dog så meget ned, at Elisabeths sødmefyldte stemme fik lov at folde sangen ud, og vi mærkede potentialet. Men det generelle musikalske indtryk var desværre famlende og rustent.

Publikum tog pænt imod deres hjemvendte stjerne, mens der dog ikke var nogen, der tog imod opfordringen om at danse hud mod hud. Elisabeth kæmpede en brav kamp for at nå ud over trappekanten, men vandt efterhånden smilet frem blandt andet med sine charmerende fortællinger, der bandt sangene sammen på fineste vis.

Desværre fik vi slet ingen sange fra glansperioden med Voxpop, som der ellers var rigeligt med plads til i den korte koncert. Lad os håbe, der bliver lidt mere sus i skørterne, når truppen når København og den egentlige jubilæumsaften indtræder 27. februar, hvor Elisabeth får besøg af blandt andre en lokal dansegruppe og musikerne Mads Michelsen, Bastian Sjelberg og DAD's Jacob Binzer.

Elisabeth sluttede aftenen i Tarm af med henvendt til publikum at sige "Tak for i aften. Vi ses igen om 30 år!"

GAFFA ønker hjerteligt tillykke med de 30.

Elisabeths 30-års jubilæumsturnéen fortsætter til: