Hannah Schneider og Freja Loeb: Train, Århus

Hannah Schneider og Freja Loeb, Train, Århus

Københavnske Hannah Schneider fik fine anmeldelser og en del radio-airplay, da hun i september udgav sit selvbetitlede debutalbum. For nylig indledte hun så en Danmarksturné, der lørdag aften fandt vej til Train i Århus. Fremmødet var dog skuffende på kun cirka 100 personer i en sal med plads til 800 (nok også lidt optimistisk sat, men nok om det) - men det lod heldigvis ikke til at tage pippet fra sangerinden og sangskriveren og hendes to medmusikere, den akustiske guitarist og keyboardspilleren Andreas Käehne og keyboardspilleren og elektro-trommeslageren Kåre Kabel Mai. Uden at lade sig distrahere af det store tomrum foran scenen lagde de ud med nummeret "These Walls" med Schneider stående bag et større setup af keyboards og de to herrer siddende på hver side af hende.

Hannah Schneiders ret lyse og meget rene stemme fyldte hurtigt rummet og spredte sammen med musikken en behagelig afslappet stemning. Hannah Schneiders sange er ofte afdæmpede og melankolske folk-pop-sange i den klassiske, tidløse tradition, som eksempelvis Tina Dickow rendyrker med stor (og fortjent) succes - med den afgørende forskel, at keyboards og elektroniske effekter fylder langt mere i lydbilledet end den akustiske guitar, som Andreas Käehne kun betjente i udvalgte sange, eksempelvis "The Real Me".

Dette giver samtidig Schneider en spændende musikalsk kant, som skiller hende ud fra mange af hendes kolleger. Også de elektroniske trommer, som havde en større rolle live end på albummet, gav dynamik. Sine steder, for eksempel på "This Is Goodbye", gav de ligefrem behagelige minder om de voldsomt forvrængede trommer, Björk brugte på sangen "Five Years" fra 1997-albummet "Homogenic". Et spor, Hannah Schneider gerne må rendyrke endnu mere fremover for ikke at falde i den pænhedsfælde, som af og til truer, selvom hun dog som regel holder sig fri af den.

Mellem sangene underholdt Hannah Schneider med små, underholdende anekdoter om eksempelvis hendes mormor, der så godt kunne lide sangen "Raindrops", fordi Schneider dér synger "drip drip de-droppin'", og det er jo svært ikke at synge med på. En meget sjov modvægt til de mere eftertænksomme sange.

Det primært siddende publikum forholdt sig høfligt afdæmpet koncerten igennem, og kun få benyttede lejligheden til at vugge lidt med kroppen under de få mere tempofyldte sange som førnævnte "Raindrops", "Waiting For You" og "This Is Goodbye". Til gengæld var der ikke megen snak i krogene, hvilket ellers let kunne have ødelagt den gode stemning. Sætlisten bestod af samtlige numre fra Hannah Schneiders debutalbum minus to, og til gengæld to fine nye sange med titlerne "No Cure For Love" og "In My Mind". Alt dette tog en lille time, og det var absolut en udmærket måde at tilbringe sin lørdag aften på. Man må håbe, Hannah Schneider kan trække lidt flere publikummer på resten af sin turné, for hun er absolut et stort talent, både som sangerinde og sangskriver, og har tilmed såvel originalitet som personlighed med sin blanding af pop, folk og elektro. Jeg har faktisk fornemmelsen af, at vi kun har set begyndelsen af en lang og markant karriere i dansk - og måske international - musik.

Opvarmning: Freja Loeb ***

Inden Hannah Schneider fik vi en god halv times opvarmning ved den unge københavnske sangerinde Freja Loeb, som i øvrigt også medvirker på White Ponys netop udsendte debutalbum "K Town Stomp". Freja Loeb medbragte en keyboardspiller og en elektrisk guitarist, og musikalsk befinder Loeb sig i samme nabolag som Hannah Schneider. Der er også hos Loeb tale om en blanding af en god del elektronik og en mere tidløs sangskrivning, som hos Loeb dog peger mere mod pop end folk. Tempoet er også højere hos Loeb, og musikken er tydeligt firserinspireret, med masser af analoge keyboards og maskintrommer med rumklang. Freja Loeb er en udmærket sangerinde med en meget sfærisk stemme, og hendes sange er også velskrevne. Blandt andet åbningsnummeret "Fancy Guy" trak stik hjem. De mange præindspillede spor, hvor keyboardlinjer kunne høres, men ikke ses blive spillet, og den næsten overdrevne firserlyd trak dog en smule ned i helhedsindtrykket, men der er ingen tvivl om, at Freja Loeb er et talent, og det skal blive spændende at høre et helt album med hende - og se hende live med et rigtigt band.

Hannah Schneiders turné fortsætter til:

20.02 Nordklang Festival, St Gallen, Schweiz

01.03 Store Vega , København (Support for La Roux)