The Die Project og Mnemic og F.U.K.T.: Train, Århus (turnéstart)

The Die Project og Mnemic og F.U.K.T., Train, Århus (turnéstart)

Anmeldt af Alexander Hemstedt | GAFFA

To meget forskellige danske bands, metalgruppen Mnemic (billedet) og drum'n'bass-bandet F.U.K.T., har samlet tropperne og er taget ud på en kort turné i det danske. De spiller i alt seks koncerter i februar, og ved de tre af disse får de selskab af endnu et dansk band, The Die Project alias hardcore-gruppen The Psyke Projekt sammen med DJ Beluga. Den første af de tre triple-koncerter fandt sted torsdag aften på Train.

The Die Project ***
The Die Projekt er som nævnt et nyt projekt alias hardcore-bandet The Psyke Projekt feat. DJ Beluga (dubstep/techno). Sammenarbejdet går ud på at transformere sangene fra det aktuelle The Psyke Projekt-album "Dead Storm (2009)" til et univers af dark metal og pumpende techno. Hele bandet står på scenen sammen med DJ Beluga.

Bandet og DJ Beluga formåede på Train at levere et show med meget energi. De fik stemningen til at rejse sig, men formåede ikke at fange opmærksomheden 100 procent hos publikum. Dog skal man huske, at de var det første band og havde dermed opgaven at få publikum varmet op til Mnemic og F.U.K.T.; uden tvivl et svært job.

Mnemic ****
Fremmødet af mennesker på Train var ikke særlig stort i betragtning af de forholdsvis store navne, der skulle spille på Train. "Man kan ikke tjene nok penge på metal i Danmark", siger flere i musikbranchen. Guitarist Mircea Gabriel Eftemie fortalte i et interview hos laut.de, at bandet ikke tjener tilstrækkeligt til at ernære fem mennesker. Volbeat er et af de få eksempler på et band i den danske musikbranche, som kan leve af at spille metal. Dette blev yderlige bekræftet af, at Escobar reklamerede med 100 fribilletter via Facebook for at få endnu flere mennesker på Train. Dette tydede på forhånd på et svagt billetsalg.

Mnemic gav en fornuftig performance, men var sløve i starten. De manglede sange fra de tidligere albums for at få gang i publikum. Fokus var mest på det nye album "Sons Of The System" og de ældre albums fik ikke megen opmærksomhed, som nogle fans måske havde håbet på. På trods af den sløve start formåede Mnemic dog at servere et solidt show med en kanon afslutning med klassikerne "Ghost" og "Deathbox". Mnemics fanskare blev splittet op, efter at Michael Bøgballe forlod bandet, og Guillaume Bideau blev den nye forsanger. Det skal dog siges, at Guillaume Bideau også formår at levere varen.

Alt i alt var der tale om en solid performance af danske Mnemic, men den manglede desværre kant for at nå et endnu højere niveau.

F.U.K.T. *****
F.U.K.T. gik herefter på scenen og formåede at fyre op under publikum ved første slag på hi-hatten. De udviste en energisk tilgang til musikken og gav en god performance, med en "rigtig" trommeslager og en ditto bassist, mod sædvane inden for den ellers normalt mere maskinelle drum'n'bass-genre. Flere mennesker blandt publikum lod sig overgive til musikken, og det var da også svært at stå stille til den pumpende bas-rytme. Efter deres egne kompositioner gav F.U.K.T. en imponerende fortolkning af Prodigys "Voodoo People" som covernummer og satte dermed punktum for en perfekt koncert på Train i Århus.

Alt i alt var de 100 kroner, som publikum måtte betale for en torsdag aften i byen, givet rigtig godt ud. Tre fornuftige bands med et fint repertoire, som burde kunne få enhver metal- og drum'n'bass-fanatiker til at rocke med, trods det usædvanlige genremiks.

Turneen forsætter til følgende byer og steder:
19. februar på Posten i Odense (The Die Project, Mnemic, F.U.K.T.)
20. februar Pumpehuset, København (The Die Project, Mnemic, F.U.K.T.)