Julie Maria og The Boy That Got Away: VoxHall, Århus (turnéstart)

Julie Maria og The Boy That Got Away, VoxHall, Århus (turnéstart)

Sangerinden og sangskriveren Julie Maria fik flotte anmeldelser for sit tredje album, "Yaguar", der udkom i efteråret og både gav hende et solidt radiohit med "Evelyn" og en nominering til P3 Prisen. Fredag aften indledte hun så sin Danmarksturné på et forholdsvis velbesøgt VoxHall.

Julie Maria fik sit gennembrud i 2007 med et remix af sangen "Også Om Dagen" fra hendes forrige album, "På Kanten Af Virkeligheden". Remixet var mere elektronisk orienteret end den poprockede originaludgave, og måske derfor har Julie Marias seneste album antaget end noget mere elektronisk form end hendes tidligere værker. Men andre ord har hun med et brancheudtryk lavet en Everything But The Girl.

Derfor fyldte elektronikken også en del hos Julie Maria live, hvor hun stillede op med et band bestående af keyboardspilleren og programmøren Mads Jensen, guitaristen Tobias Winberg, trommeslageren Adam Winberg og korsangeren Charlotte Schultz - og hende selv på skiftevis akustisk og elektrisk guitar. Bassen blev aftenen igennem spillet på keyboard eller var forprogrammeret.

Julie Maria lagde blødt ud med sangen "Hjerteløv", en sang fra det forrige album, som live havde fået lidt mere elektroniske klæder end på originaludgaven, hvilket klædte den fint. Herefter fulgte den fine ballade "Ubestået" fra det nye album, inden tempoet blev sat op i "For Smuk", som blev indledt med et programmeret beat, inden de rigtige trommer tog over i omkvædet. En udmærket vekselvirkning mellem elektroniske og såkaldte rigtige instrumenter.

Hittet "Evelyn", der minder en del om "Også Om Dagen", fik sat pænt gang i publikum, inden tempoet blev sat lidt ned under "De Andre". Her fik publikum god mulighed for at nyde Julia Marias særegne, forholdsvis dybe vokal, der både kan synge pænt og rent og antage en lidt mere sukkende, næsten hviskende dimension, som giver visse associationer til Under Byens Henriette Sennenvaldt. Samtidig kunne man især i denne sang glæde sig over Julie Marias evner som tekstforfatter, som rummer både underspillet drama og humor: "Ønsket om at være nogen, noget / Bare en helt anden end mig selv / Men den der sofapude henne i hjørnet / Ligner mest af alt et råb om hjælp".

Balladen "De Har Ingenting Gjort Dig" fusionerede elegant Julie Marias fingerspil på den akustiske guitar med programmerede beats, inden koncerten nåede et af sine højdepunkter i den stærke ballade "Gør Det Kort". En ulykkelig kærlighedssang, som ifølge Julia Maria - der koncerten igennem underholdt med kortere eller længere kommentarer mellem sangene - var skrevet i en øde hytte i en skov i Woodstock, hvor der var bjørne i nærheden. Og så måtte hun drikke frygten væk...

Tekniske problemer affærdiget med et smil

Up-tempo-nummeret "Hvor Langt Tør Du Gå?" fulgte, inden Julia Maria måtte til at improvisere. Mads Jensens computerpark var nemlig overophedet og måtte have en pause - "men så er det jo godt, at jeg kan spille guitar", som Julie Maria drillende sagde. Herefter fremførte hun den smukke "Stædigt Jeg" alene på akustisk guitar, mens computeren fik førstehjælp. "Det Er Mig, Der Har Den" fulgte. Her fik Julie Maria startet forkert på guitaren, og den genopstandne computer måtte derfor igen genstartes, men Julie Maria reddede den hurtigt i land på charme og talent.

"At Elske Dig", som også er blevet remixet, i øvrigt af Mike Sheridan, fulgte i en meget groovy version i stil med remixet, desværre uden duetpartneren Steffen Brandt, selvom vi ellers var i hans hjemby. Men han kan selvfølgelig have været på skiferie eller skulle se X Factor. Og så lukkede og slukkede koncerten, ikke overraskende, med storhittet "Også Om Dagen", der igen satte gang i dansegulv og fællessang.

På dette tidspunkt var der kun gået en time siden koncertens begyndelse, og Julie Maria - der ikke lagde skjul på sin begejstring for publikum - lod sig derfor let lokke ind til et ekstranummer. Dette viste sig dog at være en gentagelse af "Hvor Langt Tør Du Gå?" som en slags hævn mod computeren, der var gået ned i dette nummer tidligere. En smule overflødigt, da det trods alt først var i sangens slutning, at computeren gik kold. Heldigvis fik vi en "rigtigt" ekstranummer, nemlig næsten-titelnummeret fra "Yaguar"-albummet, "Jagtet Og Jaget" som et fint punktum for en gedigen koncert, hvor de små tekniske udfald undervejs næsten var en kvalitet i sig selv. I hvert fald skabte de yderligere liv til en i forvejen vellykket koncert, hvor Julia Maria viste, at man som en professionel kunstner selvfølgelig kan improvisere, når det går galt.

Mit eneste kritikpunkt er blot de lidt monotone computer- og trommemaskinelyde undervejs, der kan høres mere sofistikerede hos eksempelvis den åndsbeslægtede Hannah Schneider, som Julie Maria i øvrigt giver flere koncerter med i den kommende tid. Ellers er koblingen mellem et traditionelt singer-songwriter-univers, pop/rock og elektronik og til tider relativt hårdtpumpede beats særdeles spændende. Julie Maria fortjente i den grad sin P3 Pris-nominering, og alle, der interesserer sig for moderne sangskrivning på dansk, fortjener at se og høre hende.

Opvarmning: The Boy That Got Away ***

Inden Julie Marias koncert fik vi en halv times opvarmning med det lokale band The Boy That Got Away. En rocktrio med guitar, bas og trommer i en ganske anden musikalsk boldgade end Julie Maria. Der var dømt halvtung rock med inspiration fra både grunge a la gammel Pearl Jam, stoner rock i stil med Queens Of The Stone Age og old-school rock med bluesinspiration som Jimi Hendrix. Det håndværksmæssige var helt i orden med Tim Boströms stærke, let melankolske rockvokal i omegnen af Eddie Vedder og solidt basspil. Sangskrivningen var dog mere på det jævne, og den kedelige, fantasiløse trommesolo undervejs i koncerten kunne jeg godt have undværet. Værst var dog fejlcastningen i forhold til aftenens hovednavn. Man kunne snildt have fundet en lokal, talentfuld singer-songwriter til at slå tonen an inden Julie Maria frem for at stemme folks forventninger til aftenen i en helt forkert retning. The Boy That Got Away ville givetvis have virket bedre som opvarmning til et mere rockorienteret hovednavn. Men de er da bestemt ikke uden evner.

Julie Marias turné fortsætter til:

20-02-2010 – Dexter, Odense C
27-02-2010 – Godset, Kolding