Sko/Torp: Paletten, Viborg

Sko/Torp, Paletten, Viborg

Sko/Torp: Paletten, Viborg

Anmeldt af Troels Frøkjær | GAFFA

Søren Sko og Palle Torp udsendte i november 1990 deres debutalbum "On A Long Lonely Night". Pladen er stadig i dag et mesterligt eksempel på, hvordan smukke sange, gode melodier, talent og musikalsk håndværk skaber gode plader. Debutalbummet solgte 200.000 eksemplarer. Succesen fulgtes op af mere end 90 koncerter landet rundt og Sko/Torp var landets nye stjerner. Opfølgeren "Familiar Roads" solgte 150.000 styk. Salgstal ingen tør bare tænke på i dag. Men så skete der noget mærkeligt: Sko/Torps tredje og fjerde album solgte meget lidt sammenlignet med de første. 25.000 solgte den foreløbigt sidste "Hey You", som blev udsendt i 1996. Denne anmeldelse skal ikke ende i tal og matematik, men i dag uddeler pladebranchen guldplader til sig selv ved et salgstal på 15.000. "On A Long Lonely Night" solgte som sagt fuldt fortjent 200.000.

I morgen udsender Sko/Torp så deres femte album efter 14 års pladepause, cd'en "Heartland".

Fra "Heartland" fik vi "That's What It's All About" og "In Wonderland", som også udgør pladens to første sange. Søren Sko kommenterede tørt efter første sang: "Ja, meget vildere end det her, bliver det ikke i aften!" - og tak for det. Sko/Torp gør nemlig kun det, de er bedst til. Laver iørefaldende pop/rock med gode melodier og godt musikalsk håndværk. Det har de gjort siden starten i november 1990 med nogle solide lange pauser ind i mellem.

Barndomserindringen "Glorious Days" er en af Sko/Torp allersmukkeste sange, ren flødeskum for øregangen, der fik GAFFAs anmelder til at smelte som et isbjerg. Søren Sko synger ganske enkelt fuldkommen fantastisk og er fuldt fortjent blevet kåret som årets sanger to gange. Jeg kan ikke komme i tanke om andre danske sangere, der kan synge så dybt og så Bee Gees-agtigt højt på så legende let og elegant en måde. Imponerende fløjlsblødt sangregister.

Søren Skos makker guitaristen Palle Torp sagde ikke et kvæk under hele koncerten, men lod guitaren tale og spillede som en dejlig drøm med sit lune smil og sine store sko, der må være mindst en størrelse 47. Søren Sko knyttede sangene sammen på en lun og hyggelig måde, der fik publikum til at føle sig hjemme i dagligstuen. Med sig havde Sko/Torp en ekstra guitarist og en keyboardspiller, der gjorde det virkeligt godt. Mads Lykkegård på guitar sang desuden nogle flotte overstemmer. Fra start til slut var lyden perfekt, som den er på pladerne. Stor fornøjelse.

Vi fik en del sange fra den kommende plade, blandt andet sangen "Cold Night Without You", som er skrevet til Sørens storsøster Helle, som døde i en ung alder. Stærkest stod dog helt klart "Det gamle lort", som Søren Sko kaldte de gamle hits. Skos egen favorit var den hjerteskærende "Dolphin Girl" om den lille pige, som lægerne havde opgivet, men som "decided to go strong", - "she is wondering what all the fuss is about / while she is such a miracle child". Mathilde, som sangen handler om, er i dag 20 år og næsten altid glad og elsker sin onkel, som synger sangen.

Otte-ti andre medrivende sange fra aftenens koncert kunne nævnes, men tag i stedet selv at gå til en af de kommende Sko/Torp-koncerter, og har du ikke, kære læser, Sko/Torps to første plader i din pladesamling, er det noget, du bør få checket op på. Hermed min varmeste anbefaling.

Sko/Torp fortsætter til:

26/2 KB-Hallen, København

27/2 KB-Hallen, København