Los Illuminados: Musikcaféen, Huset, Kbh

Los Illuminados, Musikcaféen, Huset, Kbh

Anmeldt af Hansen | GAFFA

Los Illuminados er egentlig en duo, der for hver koncert sammensætter bandet omkring sig. Det kan både give ret forskelligartet lyd, men holder også bandet fast i en lidt improviseret formløshed. Det kan der både være gode og dårlige ting ved; i går var det primært de gode ting, vi så.

Ud over den faste bassist og guitarist/sanger fik de hjælp af en ekstra guitar og en trommeslager. Begge erfarne folk fra den århusianske indie-scene. Alle fire spillede en vigtig rolle, og både lydmæssigt og visuelt klædte de hinanden godt. Bandet lignede virkelig deres lyd, og det kom helt udover scenen. Sangeren har en fed stage-pressence, på trods af at hans stemme måske mangler lidt karakter.

Stilen var, ligesom på demo-indspilningen, kraftigt inspireret af Queens Of The Stone Age. Og den stil kan bandet også godt. Riffene er seje, korene catchy og den støvede og grumsede energi vedvarende. De står her som et virkelig velfungerende rockband, der med en lidt tydeligere profil vil kunne komme temmelig langt. Desværre tror de vist ikke helt nok på deres tunge sange, og spæder op med hurtigere numre. Og det er de ikke særlig skrappe til. Det ville være meget sejere at holde det nede i tempo, og variere på andre parametre.

Los Illuminados er et band, jeg forventer mig ret meget af, især hvis de kan variere deres inspirationer lidt. De er en fornøjelse at se og høre på, og kan meget mere, end vi så i går.

Det var vist gået lidt hurtigt med skiftet imellem support og hovednavn, for ud over noget kabelknas i starten på guitaren, så skvattede trommesættet sammen om ørerne på den energiske gæstemusiker. Både bækkener, tammer og mikrofoner fløj om ørerne, men det påvirkede ikke i nævneværdig grad koncerten. Og det er så fedt at se, når der ikke går drama queen i den, men showet pløjer videre.

Før Los Illuminados spillede Monkeyface. De havde et talstærkt publikum med sig, ikke mindst en masse piger. Jeg tror godt, at hvis de skulle falde over en god sang, ville de kunne spille den, men først skal de vist blive lidt enige om, hvordan de vil spille den. Halvdelen af bandet vil helst lyde som Red Hot Chili Peppers, og den anden som Fratellis. Det er noget rod, og man kan se, at bandet selv ikke er helt overbevist, og det smitter. Den højenergiske musik bredte sig slet ikke i rummet.

GAFFA TV filmede koncerten og interviewede Los Illuminados, så hold med kanalen om en uges tid.