Ne-Yo: TAP1, København

Ne-Yo, TAP1, København

Ne-Yo: TAP1, København

Anmeldt af Sohail Hassan | GAFFA

Den amerikanske stjernesangskriver og solist Shaffer Chimere Smith aka. Ne-Yo, der har leveret hits for mange af de store r&b-stjerner, gæstede Danmark for første gang og kunne gå hjem med noget af en oplevelse. En stor satsning af den nye koncert-arrangør på banen, ME. Koncerten forløb, som mange ved, ikke helt uden drama. Halvdelen af TAP1 var fyldt op med et veloplagt publikum, hvoraf de mest dedikerede i flere timer havde camperet ude i sneen, inden dørene åbnede kl. 19.

Opvarmning: Puls featuring Khani, Mohamed og Negash Ali

Opvarmningen var meget godt afstemt med det forventede publikum af skrigende teenage-piger. Først var der et lokalt og forholdvis ukendt ungt navn Puls featuring Khani, som gjorde det udmærket. Efter dem kom den bedre kendte X Factor-Mohamed med sin glade pop og kunne faktisk få publikum med på nogle af sine tekster. Sidst var det en anden og langt mere cool Ali, nemlig Negash Ali, der løftede niveauet og gjorde os klar til Ne-Yo klokken 21. I den gamle tappehal (som iøvrigt er ret grim) kunne man se Ne-Yo og crew gå mod scenen på en gang-bro oppe under loftet.

Fut i fejemøget

Netop som koncerten skulle til at starte, begyndte det at lugte lidt at røg. Portene i siden af TAP1 gik op, og vi kunne se blå blink udenfor. Vi troede, det var en dårlig joke, da en vagt gik på scenen og bad alle om at gå udenfor i ro og orden. Publikum måtte simpelthen ud i kulden og stå i 30 minutter uden overtøj, mange i tynde toppe og med bare arme. Det viste sig, at der var gået brand i nogle kabler i et teknik-lokale backstage, og det faktisk havde nået at udvikle sig så meget, at én måtte på skadestuen. Ikke noget man kan klandre arrangørerne for. Men folk var temmelig vrede, og mange ville nok have taget hjem, hvis de ellers kunne få deres overtøj. Samtidig frygtede vi for, at Ne-Yo skulle tænke "sikke amatører" og aflyse. Det hele løste sig, og koncerten kunne heldigvis fortsætte som planlagt, dog med en hel times forsinkelse.

Endelig Ne-Yo

Ne-Yo havde taget det helt store show med. En videoskærm dækkede hele scenen. Bandet var placeret ovenfor skærmen og bestod af intet mindre end 3 på horn, 3 på keys, 1 på tromme og 1 på bas/guitar samt hele 6 dansere. Som sædvanligt for et top r&b-navn spillede alle fantastisk. Og lyden i den store TAP1-hal var faktisk supergod. Det hele blev garneret med et kanon lysshow. Som det er typisk for store amerikanske strømlinede r&b-artister, var det hele planlagt og forberedt til mindste detalje. Showet startede med en video af EPG-hjerteslagsrytmer og lyden af genoplivning, hvor Ne-Yo svor, at han ville fortsætte med at tilføre musikgenren hjertemassage i form af melodier især i denne tid, hvor den er svært afmattet. Og så kom han ellers ind i tjekket hvidt jakkesæt og sort hat, til tonerne af hittet Because of You. Publikum var ellevilde, ikke mindst efter alt det, de havde måttet gå igennem.

Ikke for fin til at snakke

Selv om showet var nøje tilrettelagt, havde Ne-Yo alligevel tid til at snakke med sine fans. Efter en start med fuld knald på stoppede han showet for at sige undskyld for alt påstyret og takke sine fans for at have blevet og holdt ud. Så fik han publikum til at klappe af brandvæsenet for at passe på os. Han hyldede også fra starten afdøde Michael Jackson og lagde ikke skjul på, hvor stor en inspirationskilde kongen af pop altid har været for ham. Således kom der flere MJ-numre under showet. Han gik så i kødet på de mange singlepiger iblandt publikum, og den fik ikke for lidt med afklædning og flirt. Ne-Yo gik efter at finde sin Copenhagen girlfriend, som han sagde, inden han leverede et par af sine porno-slow jams.

Bimbo i pausen

Ne-Yo ville tage en pause og introducerede noget for mændene blandt publikum. Den første artist, Ne-Yo selv har signet på sit Compound Entertainment, er det helt uskrevne blad Jadyn Maria. En supersmuk ung sangerinde, som desværre også selv fremstod helt blank og lød ganske forfærdelig. Det blev ikke bedre, da Ne-Yo på hendes andet nummer vendte tilbage på scenen og sang duet med hende. Han kan nemlig synge.

Følsomme Ne-Yo

Koncerten fortsatte med flere af Ne-Yos kendte og mindre kendte numre, fremført som komplette teaterstykker med hans dansere og ham selv i hovedrollen. Numre som Fade Into The Background og gennembrudshittet So Sick. Ne-Yo opfordrede publikum til at leve sig ind i hans tekster for at få det fulde udbytte. Hans styrke er netop hans evne til at skrive de gode tekster og fortælle historier. "Jeg vil gerne have jer til at føle, hvad jeg følte da jeg skrev dem", sagde han.

Derefter testede han publikums viden om ham ved at spille en række mega-hits, som han har skrevet for andre kunstnere. Publikum var heldigvis så dedikerede så de sagtens kunne skråle med på Beyoncés Irreplacable, Rihannas Take A Bow og selvfølgelig Marios Let Me Love You. Jo Ne-Yo, vi ved godt, hvem du er.

Ne-Yo var klart imponeret og overrasket over publikums dedikation og sagde, at han måtte besøge Danmark noget oftere. Sådan.

Fin afslutning

Efter at bandet fik lov at give den gas til et MJ-medley (kreativ måde at præsentere bandet på), kom Ne-Yo tilbage i endnu et outfit og fyrede den af til sit seneste hit Miss Independent. Det helt planlagte ekstra-nummer var dansevenlige Closer. Efter tæt-pakkede 90 minutter var det overstået. Det var et flot show, og Ne-Yo leverede varen, men der var ikke nogen overraskelser eller nye påfund i hans show. Vi fik dog lidt drama alligevel.