Marie Frank og Maria Timm: Studenterhuset,  Aalborg

Marie Frank og Maria Timm, Studenterhuset, Aalborg

Marie Frank og Maria Timm: Studenterhuset, Aalborg

Anmeldt af Jan Lambæk Hansen | GAFFA

Marie Frank og Maria Timm slog torsdag aften pjalterne samme på Studenterhuset i Aalborg. De skulle være blevet flankeret af Marianne Lewandowski på perkussion og kor, men hun måtte melde fra på grund af sit arbejde med X Factor-bandet. I stedet fik Marie og Maria kyndig hjælp af perkussionist og korsangerinde Lene Nørgård.

Og det hele gik såmænd ganske fint på trods af, at alle tre endnu ikke var helt vant til at spille aftenens repertoire som nyslået trio. Men dette vil jeg kommentere yderligere længere nede i anmeldelsen.

De tre piger sad på en lille scene, dekoreret som en hyggelig mormor-/hippiestue, der var placeret foran Studenterhusets store scene. Det lidt generte publikum havde fået stillet stole, lænestole og sofaer til rådighed, og det skabte en meget afslappet stemning, at stort set alle sad ned. En stemning, der passede rigtig fint til den af pigerne såkaldte skrællede koncert.

Marie og Maria spillede ikke kun egne numre i løbet af aftenen. Timm spillede, naturligvis, et af kærestens numre. Hun kommer sammen med Kim Kix, der er bedst kendt fra PowerSolo, og som nu spiller i Kim and The Cinders. Men det blev også til coverversioner af blandt andet Americas "Horse with no Name". Marie Frank benyttede sig af muligheden for at præsentere nyt materiale, og det lød som noget med fremtidsperspektiver i. Hun gav publikum "Slow Feet Dancers" og "In the End", hvor sidstnævnte, især indledningsvist, var "klassisk" Marie Frank.

Som tidligere nævnt, så gik koncerten "ganske fint", men den manglende koncerttrio-rutine var dog tydelig, og det har trukket karakteren ned. Lidt flere timer i øvelokalet ville have klædt aftenens optræden. Marie Frank, der er vant til akustisk guitar, havde kun lige lært at håndtere en elektrisk en af slagsen, og det kunne høres og ses. Desuden var der flere turné-begynderfejl undervejs blandt andet med lyden. Det var dog sjældent værre end, at Timm og Frank kunne charmere sig fra det med smil og humor. Og så er alle pigerne i trioen jo generelt meget dygtige og erfarne musikere og sangere.

Jeg svingede under det meste af den lidt over en time lange koncert mellem tre og fire stjerner. Det dejlige Frank-hit "Save a Little Love", der sluttede koncertens hoveddel, rykkede mig tættere på fire stjerner. Og da de spillede en større bid af "Iko Iko" som et af ekstranumrene, var jeg lige ved at overgive mig. Men jeg må se på koncerten som helhed, og den fortjener ikke mere end tre stjerner. Når der er kommet mere styr på instrumenter og lyd, så ryger de op på fire stjerner. Og med lidt mere dynamik i det personlige samspil mellem Marie og Maria, så kunne de måske nå op på fem stjerner. Men det vil også kræve, at Franks ultimativt største hit inden for landets grænser "Symptom of My Time" kommer med på sætlisten – selvom vi kan den udenad. Og fordi vi kan den udenad.

Marie og Maria fortsætter turnéen:

26.02 Frederiksværk - Gjethuset

27.02 Greve - Portalen