Joss Stone: Vega, København

Joss Stone, Vega, København

Joss Stone: Vega, København

Anmeldt af Sohail Hassan | GAFFA

Opvarmning: Jonas Rendbo

Vega var kun halvt fyldt, da Jonas Rendbo gik på som velvalgt opvarmning til Joss Stone. Den danske soul-stjerne var i topform. Backet af sine to faste guitarister Aske Jacobi og Vicky Singh og med Daniel Fridell skiftet ud på keys med en ny asiatisk fyr og endnu to på trommer og bas fik han leveret den måske mest overbevisende og selvsikre performance fra ham på dansk grund. Den halve times Jonas for fuld udblæsning gav virkelig genlyd i Vega. Hvis nogen i publikum ikke havde noget indtryk af ham før, så havde de i hvert fald fået det nu. Fed start på en aften, der skulle vise sig at være alle pengene værd.

Little Miss Sunshine

Efter en halv times pause, hvor der blev lagt tæppe på scenen, kom den kun 22-årige superglade soul-diva ind i bare fødder og en let hvid sommer-kjole. Med sig havde hun et rimeligt afslappet syv mands ensemble. En på trommer, en på horn, en på bas, en på guitar, en på keys og to korsangerinder. Hun lagde lidt blødt ud, men hendes umiskendelige stemme bragede imponerende igennem lige fra start. Vega var nu fyldt med et ret modent publikum, som var kommet for at opleve fænomenet Joss Stone, den lille hvide pige med den store sorte sangstemme, og hun skuffede bestemt ikke.

Bandet, som den første halvdel af koncerten holdt sig til blot at backe Stone, virkede ret kedelige. Men de gav sidenhen los og viste sig hver især at være fantastiske musikere, som kunne tilføre koncerten og Stones numre den live-feeling og improvisation, som gjorde musik-oplevelsen stor. Hendes kor-sangerinder fik selvfølgelig lige lov at give den gas et øjeblik, og det var latterligt, så godt de to hver især kunne synge.

Funky Devil

Joss Stone kom hurtigt op i gear med hits som You Had Me, Just Walk On By og Put Your Hands On Me. Der blev blandet reggae-toner ind, og der blev givet plads til at lege med numrenes udformning. Stone var heller ikke bleg for at komme i snak med sit publikum. Der var synge- og klappe-med-numre, og Stone var tydeligt begejstret over, hvor tændt det fremmødte publikum var. Det er en fest, proklamerede hun. Koncerten fortsatte i fuld tempo med lidt James Brown, som kørte over i Baby Baby Baby og et medley af flere af hendes uptempo hits, blandt andre Fell In Love With A Boy og Incredible. På reggae-slaskeren Less Is More fik hun musikerne en efter en til at stoppe med at spille, til det til sidst kun var hende, trommerne og bassen, og så stoppede bassen også. Super lækkert.

Forsøgte at sætte tempoet ned

Stone snakkede med publikum om, hvorvidt ikke de skulle sætte tempoet ned og sang så sin kærlighedserklæring til musik, Music. En smuk og stille sang. Hun satte derefter i gang med et endnu langsommere nummer Jet Lag, men afbrød det pludselig. Løb om til bassisten og sagde så "Fuck that slow crap, it's not that kind of crowd tonight" og så gav hun den fuld gas igen med blandt andet reggae i Parallel Lines, blues i Some Kind Of Wonderful og funk i Raphael Saadiq-producerede Tell Me Bout It

Koncerten sluttede efter 90 minutter. Det var et meget entusiastisk publikum, som fik råbt, sunget, klappet og trampet Stone og band tilbage på scenen til det helt planlagte ekstra nummer Big Ol' Game, hvor Stone smed blomster ud til sine fans.

Joss Stone har en ret særpræget og nasal vokal, som kan virke skingrende, når den kommer ud for fuld knald til en koncert. Det er en smagssag, om man kan li' den eller ej. Men der er ingen tvivl om, at hun kan synge og leverer sangene med indlevelse, passion og charme. På de stille passager er hendes stemme fortryllende og ligeså på de helt rå rockede eller superfunky passager, hvor hun krænger det hele ud, som en anden Janis Joplin. Synge, det kan hun og underholde og fortrylle publikum, det kan hun også. Alt i alt en stor oplevelse med masser af kreative indslag og et godt tag i publikum.