La Roux: Store Vega, København

La Roux, Store Vega, København

La Roux: Store Vega, København

Anmeldt af Nynne Hein Møller | GAFFA

Siden den britiske sangerinde Elly Jackson under navnet La Roux og med samarbejdspartneren Ben Langmaid debuterede med det selvbetitlede album sidste sommer, har hun været på mange musikkyndiges læber. Men det var først her på forårets første aften, at danskerne fik muligheden for at opleve rødtoppen i levende live.

Flankeret af et tre m/k højt band troppede La Roux op på Store Vegas scene iført en sort militærlignende og pailletglitrende jakke og leverede "Tigerlilly" som effektiv starter. Publikum var godt med fra første færd, og den gode stemning i salen dominerede heldigvis hele vejen gennem koncerten. Det var da også umuligt ikke at holde af den sympatiske og ydmyge Elly Jackson. Hun startede for eksempel med at rose opvarmningsnavnet Hannah Schneider for hendes smukke stemme. Og netop en smuk stemme kan man ikke helt beskylde Jackson selv for at have. For et af kendetegnene ved La Roux' elektrificerede popmusik er netop Jacksons skingre og ikke altid skønsyngende stemme. Et træk, der dog giver mere karakter og personlighed til musikken, end det egentlig er til irritation, hvilket også gjaldt for Jacksons sangkundskaber denne aften.

Feststemning på en mandag

Publikum var i Jacksons hule hånd fra første minut. Mange var fornemt festklædt, selvom kalenderen sagde mandag. Men på intet tidspunkt var der dog tvivl om, at La Roux også var ude på at spille op til fest. Jacksons energiniveau var højt, og med sin noget særprægede dans, der var en slags blanding af moonwalk og gadedrengehop, var hun da også svær at holde øjnene fra.

Vi fik serveret de fleste af debutalbummets iørefaldende numre, der veksler fint mellem solide festsange og mere eftertænksomme betragtninger om den svære kærlighed. Begge kategorier beherskede La Roux godt, og det samme var tilfældet for hendes udgave af Rolling Stones-nummeret "Under My Thumb". Jackson pointerede, at hun ellers ikke var tilhænger af covernumre, men når de i hendes tilfælde udføres i en meget "La Roux-agtig" fortolkning, er det sgu i orden!

For kort koncert

Når man kun har et enkelt album i bagagen, bliver det desværre heller ikke en særlig lang koncert, man kan byde sit publikum. Dette var tilfældet for La Roux, der kun spillede i knap en time. Forståeligt og forventeligt, men desværre også rigtig ærgerligt. Jackson havde et godt tag i publikum, og under afslutningsnummeret "Bulletproof" var hele Vegas publikum da også samlet i en sjældent set ekstase af hop, dans, skrig og sang. Derfor var det næsten synd, at festen stoppede, lige som den var på sit højeste. Men mon ikke en god del af publikum formåede at fortsætte mandagsfesten videre ud i det københavnske natteliv alligevel? Og så kan vi jo ellers bare håbe, at La Roux har mere musik med sig, næste gang hun tropper op i Danmark med sit røde strithår.